Dragkraftig och elegant

Alfa Romeo Giulia är slank och harmonisk

Av
Ian Maasing

TEST. Att italienare kan göra snygga bilar vet de flesta av oss. Titta bara på nya Alfa Romeo Giulia. Den har ju så harmoniska, slankeleganta former. Mindre bekant är kanske att italienare är bra på att ta fram ny teknik.

Den 1997-lanserade Alfa 156 var först i världen med en sportig dieselmotor som gav bilen bättre dragkraft än bensinmotorerna.

Motorn hade den av Fiat ursprungligen utvecklade direktinsprutningen av typ common-rail plus turbokompressor med högre laddningstryck än som var vanligt på den tiden.

Efterföljaren Alfa Giulia, som debuterade 2016, har inte vansläktats. Som första modell på mycket länge lanserades en bakhjulsdriven mellanklassare med olika motorstorlekar och fyrhjulsdrift som tillval.

Med en helt ny plattform, optimal viktfördelning mellan fram- och bakaxlarna, 50/50, stort axelavstånd, sofistikerad hjulupphängning med dubbla tvärlänkar fram och multilänk bak.Veckans testbil har den starkaste dieselmotorn på hela 210 hästkrafter och 470 Newtonmeters vridmoment vid låga 1750 varv per minut.

Tack vare fyrhjulsdrift och en åttaväxlad automatlåda accelererar den med obändig kraft genom hela fartregistret.

Kraftöverföring och chassi klarar av att hantera den stora drivkraften. Bilen håller kursen vid fullgaspådrag och kan styras centimeternoga.

Blir man överentusiastisk av alla Newtonmeter ser de lagom snabbt och kraftigt ingripande antispinn- och antisladdsystemen till att bilen håller sig kvar på vägen. Om nu designen och det maskinella är av toppklass, hur är det med komforten?

Jodå, framstolarna är riktigt bekväma även för normallånga nordeuropéer, medan baksätet nog är dimensionerad för nättare kroppsformer. Och fjädringen är inte alltför sportigt stötig.

Testbilen hade också som tillval Alfa DNA, där DNA står för Dynamic, Natural och Advanced Efficiency, vilket översatt betyder att bilen har tre körprogram där Dynamic-läget är för en mer sportig framfart med stötdämparna satta i stummaste läget, styrningen ännu mer precis, gaspedal- och växlingsresponsen reagerande som snabbast samt bromsar med mer direkt gensvar.

Natural är det mera komfortabla läget och Advanced Efficiency prioriterar ekonomisk framfart med bland annat mjuka växlingar. Vi tyckte Natural-läget var det mest användbara under testperioden.

Och hur är det med detaljfinishen? Riktigt så tunggedigen som på huvudkonkurrenterna, Audi A4 och BMW 3-serien, är den inte.

Utan litet italienskt frivol, om man nu får säga så.

Publicerad 23 September 2017 08:00

Lokaltidningen Hässleholms nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag