Ett falskt mejl från Eon skickas ut till kunder som uppmanas lämna ifrån sig sin kontouppgifter.

Ett falskt mejl från Eon skickas ut till kunder som uppmanas lämna ifrån sig sin kontouppgifter. "Vi ligger naturligtvis inte bakom detta", säger Johan Aspegren, presschef på Eon. Foto: Press, Mostphotos

Eon varnar för falsk e-post: "Vet inte hur många som drabbats"

Kunder uppmanas skicka kontouppgifter

SKÅNE.

I ett mejl som uppges komma från Eon uppmanas kunder att skicka sina kontouppgifter för att få tillbaka en återbetalning.
–Vad du än gör så svara inte på detta, för det kommer absolut inte från oss, säger Johan Aspegren, presschef på Eon.

Av
Andreas Holm

Det var i helgen som elbolaget kontaktades av kunder som fått ett misstänkt mejl från Eon. I brevet gick att läsa att kunden skulle få tillbaka pengar eftersom för mycket pengar betalts in på elräkningen. Men denna informationen kommer inte alls från Eon.

– Vi ligger naturligtvis inte bakom detta. Vi ber aldrig våra kunder att uppge deras kontouppgifter till oss. Dessutom har mejlet skrivits på engelska och vi kommunicerar alltid på svenska till våra kunder, säger Johan Aspegren.

Eons presschef kan inte minnas att några tidigare bedrägeriförsök har gjorts via e-post till kunderna.

– Däremot hade vi problem för ett antal år sedan med bedragare som utgav sig komma från Eon och skulle mäta av elmätarna ute hos kunder.

Nu varnar Eon för det falska mejlet som cirkulerar. Hur många kunder som kan ha drabbats vet Johan Aspegren inte i nuläget.

– Vi har haft kunder som hört av sig, men hur många som har fått mejlet vet jag inte. Vad du än gör så svara inte på detta.

Publicerad 15 October 2018 13:00