BMW K 1300 S är en äkta sportcykel som hänger med en tusenhästars Bugatti i acceleration.
BMW K 1300 S är en äkta sportcykel som hänger med en tusenhästars Bugatti i acceleration.
Foto: Ian Maasing

BMW K 1300 S: Kräver inflygning

 Skriv ut   Dela  Dela

BMW K 1300 S
Mått/Vikt: Längd: 218 cm, bredd: 91 cm, höjd: 122 cm, axelavstånd: 159 cm, sadelhöjd: 82/79 cm, tank: 19 l, vikt: fr 254 kg.
Motor: 4 cyl 1293 cc.
Effekt: 175 hk/129 kW.
Vridmoment: 140 Nm–8250 r/m.
Kraftöverföring: Kardan. 6 växlar.
Bromssystem: Integral-ABS.
Pris: Från 161500 kr.
Testmotorcykel pris: HP Edition från 201400 kr.

TEST. Ska vi börja med lite relativitetsteori? Jag menar inte den gamle fysikern Albert Einsteins relativitetsteori, utan min helt egenhändigt framräknade relativitetsteori. Bli nu inte förskräckt utan häng med i snacket!

Här har vi en tvåhjuling vars fyrcylindriga 1,3-litersmotor levererar effekten 175 hästkrafter. Med förare och fulltankad väger ekipaget omkring 330 kilo, vilket betyder att varje hästkraft har att sätta fart på enbart 1,9 kilo. Det ger den otroliga accelerationen 0–100 kilometer i timmen på 2,8 sekunder. Det gäller att hålla tag i styret så att man inte blåser av vid fullgaspådrag.

75 gånger dyrare

Nu kommer min relativitetsteori. Vi ska ställa det ovanstående relativt siffrorna för en fyrhjuling, vars 16-cylindriga åttalitersmotor avger 1001 hästkrafter. Med förare och fulltankad väger den öppna roadsterversionen cirka 2100 kilo, vilket innebär att varje hästkraft ska sätta fart på 2,1 kilo. Fullgaspådrag från 0 till 100 kilometer i timmen går på 2,7 sekunder.

Tvåhjulingen står sig alltså gott relativt fyrhjulingen när det gäller acceleration. Och så kostar tvåhjulingen, en BMW K 1300 S, cirka 160 000 kronor i basversionen medan fyrhjulingen, en Bugatti Veyron Roadster Grand Sport går på minst 12000000 kronor. Den är alltså 75 gånger dyrare men kan inte dra ifrån tvåhjulingen åtminstone i lägre farter.

Som en äkta BMW

Hur klarar nu cykeln dessa otroliga fartresurser? Jo, som en äkta BMW är den konstruerad för att tåla fullgaskörning på fartfria tyska Autobahn. Kurshållningen är således säker genom hela det stora fartregistret. Cykeln är dock inte helt lätthanterlig i krypfart på trånga gator och parkeringar.

Inga problem med att dra på rejält ut ur kurvor eftersom cykeln håller den styrda kursen med sina stadiga hjulupphängningar. Inget svansande här inte! Men gasa inte på så mycket att framhjulet lyfter.

Bromsarna, naturligtvis låsningsfria ABS-bromsar som hindrar att cykeln kasar omkull om du bromsar för hårt, matchar självklart fartresurserna.

Gå på en kurs

Men ska du känna dig riktigt säker på en cykel med en så ohämmad acceleration och bromsförmåga måste du absolut ”flyga in” dig på den på en bana under ledning av erfarna instruktörer. Du kan exempelvis gå på någon av de kurser som arrangeras av SMC (Sveriges MotorCyklister).

Till sist vill jag korrigera BMW:s katalogtext som påstår att ”om du vill ha en långfärdsmaskin är K 1300 S det perfekta valet”. Nej, hojen har en låg körställning som är tröttsam i längden och inte ser man så mycket av omgivningen när man ligger med näsan en bit över tanken. Och puttrar man i bilköer kan man faktiskt få ta spjärn med händerna mot styret.


Publicerad: 29. juli 2012 02:18
Dela på Facebook
Startsidan just nu