Den senaste generationen av BMW 3-Serie Touring har en klassiskt stram design och den BMW-typiska fronten. Inga konstiga kylargaller eller överdrivet slitsformade strålkastare här inte.
Den senaste generationen av BMW 3-Serie Touring har en klassiskt stram design och den BMW-typiska fronten. Inga konstiga kylargaller eller överdrivet slitsformade strålkastare här inte.
Foto: Ian Maasing

En kompakt premiumkombi

 Skriv ut   Dela  Dela

BMW 328i Touring
Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 5 dörrars 5 pers kombi.
Mått/Vikt: Längd: 462 cm, bredd: 181 cm, höjd 143 cm, axelavstånd: 281 cm.
Tank: 60 l tjänstevikt fr 1595 kg.
Motor: 4 cyl 1997 cc, direktinsprutad bensinturbo.
Effekt: 245 hk/180 kW.
Vridmoment: 350 Nm–1250 r/m.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift.
8-växlad automat.
Hjulupphängning: Fram: fjäderben, bak: multilänk.
Styrning: kuggstång/elservo.
Vändcirkel: 11,3 m.
Bränsleförbrukning: 6,5 l/100 km vid bl körning.
CO2: 152 g/km.
Prestanda: 250 km/h. 0–100 km/h 6,0 sek.
Fordonsskatt: 1140 kr.
Pris: Från 344900 kr.
Testbilens pris: 508300 kr.

PROVKÖRNING. BMW 328i Touring är modellen som man verkligen känner igen och känner för. Och den positiva känslan förstärks under provkörningen. Men så är det ju en äkta premiumvagn. Så gediget detaljarbete utanpå och inuti.

Allt har vuxit och blivit ett nummer större än föregångaren, på längden med nästan 10 centimeter till 462 centimeter, axelavståndet med 5 centimeter till 281 centimeter, lastutrymme med nedfällbara bakre ryggstöd till 1500 liter.

Med andra ord: BMW 3-serie Touring har blivit en riktig kombi som rymmer mer än bara ett par golfbagar. Den börjar närma sig 5-serien i ytter- och innermått. Med mer eller mindre nödvändiga utrustningsnivåer kan den också bli en dyr bil. Testbilens pris hamnar kring halvmiljonen med alla tillval, klart dyrare än instegsmodellen av 5-serien.

Smidig för längre personer

Det större formatet gör det lättare för oss lite längre personer att obesvärat kliva i och ur bilen både fram och bak och innertaket är tillräckligt högt. Bagagerummet är lättlastat och bakluckan öppnar högt. Vill du inte öppna hela luckan behöver du bara öppna bakrutan. Smart om du bara har ett par matkassar att lyfta in. Som standard kan du öppna bakluckan med att dra foten under bakre stötfångaren för att aktivera en sensor som sedan startar den elektriska motorn för lucköppning.

Runtomsikten är bra förutom snett bakåt. På bilen finns dock en bra backkamera som guidar dig när du backar.

Mer sportig inställning

Bilen går kurstabilt och komfortabelt hela vägen upp till Autobahn-hastighet. På slingriga sydtyska landsvägar visar den prov på BMW-körglädje med högsta precision vad gäller den hastighetsreglerade styrningen Servotronic och chassit i övrigt (hjulupphängning, fjädring och stötdämpning).

Vill man ändra på bilens karaktär och få en mer sportig inställning på fjädring, styrning, gasrespons, växlingsförfaranden finns Driving Experience Control där man med en knapp kan ställa om i fyra olika lägen från ECOPRO, COMFORT, SPORT till SPORT+. Jag tyckte dock att den fungerade som bäst i COMFORT läget. Säkert med HUD, head up display som projicerar de mest nödvändiga fakta på rutan framför dig så att du inte behöver ta blicken från vägen.

En härlig drivlina

För att få ner bränsleförbrukningen har BMW till flera av sina instegs- och mellanmodeller valt turboöverladdade fyrcylindriga bensinare i stället för den klassiska raka sexan. BMW 328i Touring har således en 4-cylindrig bensinturbo på 245 hästar och ett vridmoment på hela 350 Nm från låga 1250 r/m.

Tillsammans med den 8-växlade automatlådan får man en härlig drivlina. 0–100 km/h går på 6,0 sekunder. Jag tycker att denna kombination fungerar alldeles utmärkt. Motorn går tyst och behagligt och leverera massor av kraft från låga varv. Och den tätstegade automatlådan arbetar mycket effektivt vid alla varvtal. Det enda som jag stördes av på testbilen var den så kallade kick-down funktionen, dvs när man trampar ner gaspedalen i botten för att få bilen till att accelerera per omgående, här behövde elektroniken i mitt tycke för lång tid på sig för att reagera. Under provkörningen visade färddatorns förbrukningssiffror mellan 0,85–1,20 liter per mil.


Publicerad: 01. augusti 2012 02:18
Dela på Facebook
Startsidan just nu