Suzuki Alto är en minibil med praktiskt hög kaross där fyra vuxna stiger in obesvärat genom de fyra höga dörröppningarna.
Suzuki Alto är en minibil med praktiskt hög kaross där fyra vuxna stiger in obesvärat genom de fyra höga dörröppningarna.
Foto: Ian Maasing

Minibilen Suzuki Alto : Du behöver inte mycket mer

 Skriv ut   Dela  Dela

Suzuki Alto 1.0
Tillverkad i: Indien.
Typ: 5 dörrars 4 personers kombisedan.
Mått/Vikt: Längd: 350, cm, bredd 160 cm, höjd 147 cm, axelavstånd 236 cm. Tank: 35 l. Tjänstevikt: fr 930 kg.
Motor: 3 cyl 996 cc.
Effekt: 68 hk/50 kW.
Vridmoment: 90 Nm–3400 r/m.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift.
5 växlar.
Hjulupphängning: Fram: fjäderben, bak halvstel axel.
Styrning: Kuggstång/elservo.
Vändcirkel: 9,0 m.
Bränsleförbrukning: 4,3 l/100 km vid bl körning.
CO2: 99 g/km.
Prestanda: 155 km/h. 0–100 km/h 14,0 sek.
Fordonsskatt: 360 kr.
Pris: Fr 80425 kr.
Testbilens pris: 86067 kr.

MOTOR. Bilen är tillverkad i Indien, vilket absolut inte betyder bristande detaljarbete. Men tillverkningslandet förklarar det anständigt låga priset liksom interiören med kostnadsbesparande enkel hårdplast. Men inte störs jag av hårdplasten!

Suzuki Alto är en minibil med praktiskt hög kaross där fyra vuxna stiger in obesvärat genom de fyra höga dörröppningarna. Och både framstolar och baksäte är instegsvänligt släta.

Lastutrymmet innanför den stora bakluckan är litet. Under lastrumsgolvet finns ett nödreservhjul – bra!

Bilen är behändig på trånga parkeringar, inte bara för att den svänger så tvärt utan också för att du har en bra runt-om-sikt genom att förarstolen kan hissas tillräckligt högt.

Gammaldags nyckel och spak

Ett plus för gammaldags praktiska startnyckeln och handbromsspaken. Inget trams med tryckande på startknapp eller dragande på en handbromstangent. Plus för de lättavlästa instrumenten med en stor, analog hastighetsmätare och en bensinmätare och inget mera som distraherar föraren från körning. Tack och lov ingen varvräknare! Med handen på hjärtat, du normalförare, när avläste du varvräknaren senast?

Den lilla trecylindriga bensinmotorn har ett litet vridmoment (=drivkraft) men kan köras bränslesnålt, 0,5–0,55 liter per mil. Varvas motorn upp driver den riktigt piggt och låter då sportigt.

Höga varvtal

Suzukis bensinmotorer är ju fortfarande konstruerade för att gå med höga varvtal. Utnyttjar man uppvarvningen till höga varvtal så accelererar lilla Alto nästan som en sportbil. Men högt varv kostar bensin.

Men till slut detta med en liten bil som väger lite: skulle du mot all förmodan krocka, även om risken i den rekordsäkra svenska trafiken är ytterst liten, med en större och tyngre bil, de flesta bilar på de svenska vägarna är större och tyngre, så utsätts de åkande i lilla Alto för större krockkrafter än de i den stora bilen. Stor slår alltid liten.


Publicerad: 02. augusti 2012 02:18
Dela på Facebook
Startsidan just nu