Den linjesköna småbilen Peugeot 208 har fått en kortare kaross än föregångaren men rymmer faktiskt fyra vuxna och ett barn. Foto: Ian Maasing
Den linjesköna småbilen Peugeot 208 har fått en kortare kaross än föregångaren men rymmer faktiskt fyra vuxna och ett barn. Foto: Ian Maasing

Nya Peugeot 208: En linjeskön småbil

 Skriv ut   Dela  Dela

TEST. Genom årtionden har Peugeots storsäljare i småbilsklassen haft beteckningarna 205, 206 och 207. Under snart 30 år har 15 miljoner bilar producerats. Och nu är det dags för det senaste tillskottet i serien – Peugeot 208. En linjeskön småbil som jämfört med sin föregångare har blivit kortare, lättare, rymligare och snålare.

Bilen har strömlinjer som inte stjäl utrymme från baksätet men väl från lastutrymmet i höjdled, men hur ofta transporterar du stora, höga lådor? Jag sitter rymligt i framstolarna, dock inskränker panoramaglastaket på höjden om man är lite längre. Baksätet rymmer två vuxna och ett barn. Och precis som i framsätet så inkräktar panoramaglastaket på takhöjden.

Det går lätt att komma i och ur fram och bak genom de lagom höga dörrarna, men inga skyddslister på dörrsidorna, usch! Inget reservhjul under lastrumsgolvet, bara reparationssats – usch! Här finns ju en fullstor hjulbrunn.

Förarstolen kan hissas tillräckligt högt så att man får bra överblick framåt och åt sidorna. Vi tackar för ”gammaldags” praktisk startnyckel och handbromsspak. Bilen svänger ganska lätt och tvärt vid parkering och den ovanligt lilla ratten är lagom lättvriden. Mycket lättavlästa svart-vita instrument utan alltför mycket kromglitter. Hastigheten visas både digitalt och med analogt visarinstrument – bra!

Servostyrningen är känslolös vid landsvägskörning, man känner ingen nämnvärd skillnad i rattkraft vid olika frän kurvtagning eller på olika slags vägbana.

Dieseln går tyst, ovanligt tyst, både utåt och inåt vid tomgång. Och den går riktigt snålt. Under testperioden bokförde vi 0,50–0,53 liter per mil vid blandad körning.

Men testbilen är tyvärr utrustad med en automatiserad växellåda som ger en mycket irriterande gummisnoddeffekt vid gaspådrag. Först händer ingenting, sedan går motorn plötsligt upp i varv med markant brum, och först därefter kommer accelerationen! Usch, flerfalt usch! En omkörning kan bli farlig när man ”blir sittande” utanför den man ska om.

Välj alltså bilen med en manuell femväxlad låda om du vill ha säkra omkörningar. Vi har provat det i verkligheten och det stämmer.

Kurshållningen är stabil och bilen uppför sig lugnt vid forcerad körning varför antisladdsystemet inte behöver ingripa så ofta. Däremot vill bilen vrida sig på tvären vid kraftig bromsning med ena sidans hjul på halka.

Faktaruta

Peugeot 208 1.4 HDi BlueLion

Tillverkad i: Frankrike.

Typ: 5 dörrars 5 personers kombisedan.

Mått/Vikt: Längd: 396 cm, bredd 174 cm, höjd: 147 cm, axelavstånd: 254 cm.

Tank: 50 l.

Tjänstevikt: Från 1246 kg.

Motor: 4 cyl 1398 cc direktinsprutad turbodiesel

Effekt: 68 hk/50 kW.

Vridmoment: 160 Nm–1750 r/m.

Kraftöverföring: framhjulsdrift

Automatiserad 5-växlad låda.

Hjulupphängning: Fram: fjäderben, bak: halvstel axel.

Styrning: Kuggstång/elservo.

Vändcirkel: 10,4 m.

Bränsleförbrukning: 3,4 l/100 km vid blandad körning.

CO2: 87 g/km.

Prestanda: 165 km/h. 0–100 km/h 16,2 sek

Fordonsskatt: 1168 kr.

Pris: Från 169900 kr.

Testbilens pris: 179700 kr.

Av Iva Maasing


Taket är inte alltför rundat och karossen är tillräckligt hög varför man kommer lätt i och ur såväl fram som bak. Men varför tog man bort dörrarnas praktiska skyddslister? Foto: Ian Maasing
Taket är inte alltför rundat och karossen är tillräckligt hög varför man kommer lätt i och ur såväl fram som bak. Men varför tog man bort dörrarnas praktiska skyddslister? Foto: Ian Maasing

Föraren sitter vilsamt på sin tillräckligt släta stol och har den lilla ratten väl till hands. Instrumenten är föredömligt tydliga och reglageknapparna behändigt stora. Foto: Ian Maasing
Föraren sitter vilsamt på sin tillräckligt släta stol och har den lilla ratten väl till hands. Instrumenten är föredömligt tydliga och reglageknapparna behändigt stora. Foto: Ian Maasing

Publicerad: 12. augusti 2012 02:18
Dela på Facebook
Startsidan just nu