" Våra fingrar rör sig över mixerbordet som en pianist"

HÄSSLEHOLM. De har en viktig viktig roll i stort sett de flesta konserter, föreställningar och evenemang som äger rum på Kulturhuset i Hässleholm. Men ganska sällan lägger publiken märke till människorna bakom mixerbordet som ser till att det blir både ljud och ljus på scen.

– Ja, det är väl egentligen ett ganska otacksamt jobb ur den aspekten. Den enda gången vi hör något från publiken är egentligen när de har klagomål. Och då handlar det ofta om att de tyckte att det varit för högt eller för lågt ljud. Vi brukar tänka att hör vi inget så har vi gjort ett bra jobb, säger Joakim Rudolf, ljudtekniker, Hässleholms kulturhus.

Men utan ljus och ljudfolket blir det inte heller några konserter eller föreställningar. Runt 80 procent av de föreställningar som kommer till Kulturhuset behöver få hjälp av ljudtekniker på plats för att få rätt på ljudet. Inför större regisserade föreställningar är teknikerna med redan i inledningen för att kunna sätta rätt ljud och ljus men vid föreställningar som hyr in sig i lokalerna så är det inte ovanligt att teknikerna bara har några få timmar på sig för att kunna göra både musiker och publik nöjda.

– Våra fingrar lika mycket på mixerbordet som någon som spelar piano. Vilket gör att arbetet kräver en hel del av oss, inte minst att vi har fullt fokus genom hela föreställningen, berättar Joakim Rudolf.

Kulturhusets program gör också att evenemangen har en bred målgrupp, inte minst åldersmässigt och och inte minst hur många som rör sig på scen samtidigt då programmet innehåller allt från storband, till jazzorkestrar, enmansföreställningar, standup och revyer.

– Det är samtidigt detta som är tjusningen, vi vet aldrig riktigt vad som väntar. Det enda vi vet är att vi löser det.

Enligt ljudteknikern Johan Osberg är det en utmaning att ge varenda en i publiken den ultimata ljudupplevelsen.

– Sitter det 400 personer i publiken så upplever alla ljudet olika. Vi har alla olika öron. Att vi flyttar en spak en millimeter kanske inte är mer än vi som hör. och även om vi utgår från våra egna öron så tänker vi också på vilken form av konsert det är och hur publiken ser ut.

Vårens stora utmaning är årets Casinorevy, vilket är den största produktionen på Kulturhuset i vår både sett till mängden publik och tekniskt. Dessutom väntar en ny produktion med Stefan Bladh från Joddla med Siv i spetsen. Längre fram i vår kommer också bland annat Rageblad & Son, Annika Thörnquist och Arnbergs Dansstudio för att inta scenen på Kulturhuset i Hässleholm.

– En ljudtekniker sa en gång att vårt jobb är en blandning mellan pilot och målare. Vårt jobb syns inte men ska ändå göras utan missöden.

Publicerad 11 January 2019 13:04