Sejla Sehiz, förskollärare har klätt ut sig till en av karaktärerna i boken man arbetar med för att hålla en rörelsestund på förskolan.

Sejla Sehiz, förskollärare har klätt ut sig till en av karaktärerna i boken man arbetar med för att hålla en rörelsestund på förskolan. Foto: Paola Nordgren

Kommunens första litteraturförskola finns i Tyringe

Lärande genom sagornas värld i fokus

TYRINGE.

Sedan några veckor tillbaka har förskolan Metropol i Tyringe blivit litteraturförskolan Metropol vilket innebär att förskolan är först ut i Hässleholms kommun med en litteraturprofil.

– Att vi nu fått godkänt som profilförskola gör att det blir ännu tydligare både för vår personal och för föräldrar hur vi arbetar på förskolan, vilket känns bra, säger förskolechef Anna Wallin.

De har de senaste åren själva tagit initiativet att jobba allt mer med litteratur som grunden i sin verksamhet och genom sagornas värld också låtit barnen ta del av förskolans olika aktiviteter.

– Vi har insett att detta har varit ett spännande och lockande sätt att lära sig på både för barn och personal därför kändes steget att profilera sig helt naturligt, säger Anna Wallin.

Sussi Gustavsson är en av förskollärarna på Metropol som drog igång projektet och som också varit på studiebesök på en förskola i Mölndal som arbetar på liknande sätt och och har en litteraturprofil. Dessutom har personalen fått gå en kurs i berättande och förskolan samarbetar också med biblioteket i Tyringe.

Förskolläraren Sussi Gustavsson är den som varit drivande i det litteraturiska arbetet.

Förskolläraren Sussi Gustavsson är den som varit drivande i det litteraturiska arbetet. Foto: Paola Nordgren

– Utifrån detta har vi sedan satt ihop våra egna riktlinjer för hur vi kommer att jobba med barngrupperna genom böckernas värld. Vi har plockat de bitar som passar oss och numera arbetar alla fyra avdelningar gemensamt med en och samma bok. Karaktärerna i boken får sedan följa med oss i vardagen med barnen genom våra projekt, och aktiviteter och vi använder händelser, platser och miljöer ur boken för att nå fram till målen som finns i läroplanen, förklarar Sussi Gustavsson.

I fjol gjordes dessutom en revidering av läroplanen där man förstärkt vikten av högläsning ytterligare och genom profilförskolan hoppas man också öka det språkliga medvetandet hos barnen.

Publicerad 15 April 2019 00:00