Mannen upptäckte en rad fel på sin nya soffa. För att få rätt mot säljaren, tvingades han gå via ARN.

Mannen upptäckte en rad fel på sin nya soffa. För att få rätt mot säljaren, tvingades han gå via ARN. Foto: Mostphotos/genrebild

Soffköp slutade med ARN-anmälan

Köparen får rätt –möbelföretaget uppmanas laga soffan

HÄSSLEHOLM.

I fjol somras besökte en man i Hässleholm en av ortens möbelaffärer och köpte en soffa. Mannen får nu rätt hos Allmänna reklamationsnämnden då mannen hävdar att soffans dynor inte hör ihop och att schäslongen är ojämn.

Av
Paola Nordgren

Nämnden rekommenderar också att butiken att åtgärda felen på ryggkuddarna och det vänstra öppna avslutet.

Det var i juni i fjol som mannen köpte en nya soffa. I augusti ville han reklamera soffan då han upptäckt flera fel. Enligt anmälan så hade man då upptäckt att ryggkuddarnas skarvar inte stämde överens med skarvarna i sittdynorna. Man hade också märkt att schäslongsidan på vänster sida lutade och mannen berättar också att divanen var ojämnt mjuk.

När butiken tittade på soffan så erbjöd man sig endast att rätta till ryggdynorna och menade då att det inte fanns något annat fel på soffan. Enligt de bilder som skickats till ARN så menar myndigheten att det går att se att en del lutar. Köparen får därför rätt och ARN rekommenderar möbelföretaget att åtgärda soffans brister.

Publicerad 12 June 2019 00:00