Foto: Adobe Stock

Räkor förvarades i varm kyl – en person uppges ha blivit sjuk

Populär restaurang förlorar sin smiley

HÄSSLEHOLM. Under en i sommar oanmäld inspektion på en restaurang i Hässleholm uppdagades brister i livsmedelshållningen. Flera av kylarna, där bland annat räkor förvarades, höll en alldeles för hög temperatur. Under inspektionen berättade personalen att de inte visste hur länge kylarna varit felinställda. Nu förlorar verksamheten sin smiley som kommunen använder som utmärkelse till verksamheter med god livsmedelshygien.

Det var efter ett klagomål från en gäst som blivit sjuk efter ett besök på restaurangen som inspektionen gjordes i mitten av juli. Gästen hade ätit en bakad potatis med räkor och ägg. Livsmedel, som är känsliga för temperaturväxlingar.

När kommunens miljöinspektör besökte verksamheten uppmätte en kyl där bland annat räkor förvarades 9 grader och skaldjuren som förvarades i den 11 grader. Detta trots att räkor ska ha en temperatur på högst 6 grader för att inte sjukdomsframkallande mikroorganismer ska växa till.

I en annan kyl förvarades lax och kyckling. Även dessa livsmedel höll för hög temperatur.

– Det är allvarligt. När det gäller den här typen av livsmedel så får kylkedjan inte brytas, säger Orhideja Kovacevic, livsmedelsinspektör på Hässleholms kommun.

Enligt personalen hade samtliga livsmedel levererats dagen innan inspektionen, men då ingen dokumentation gjorts över kylkedjan var det ingen som visste hur länge maten legat för varmt.

Efter inspektionen hörde ägaren av sig och berättade att samtliga livsmedel som förvarats i de defekta kylarna kasserats och att en reparatör tillkallats för att se över kylarna.

– Det handlar om en isolerad händelse som uppkom till följd av slarv från personalen. Vi har nu skärpt våra rutiner och den aktuella personalen är inte lägre kvar, säger ägaren.

Vid kommunens återkontroll en vecka senare var samtliga påtalade brister åtgärdade. Trots det förlorar caféet sin smiley som Hässleholms kommun använder för att utmärka verksamheter med god livsmedelshygien. Smileyn visar att verksamheten är välskött och att verksamheten har bra rutiner i sin egenkontroll.

– Har man en smiley får den här typen av avvikelser inte förekomma. Verksamheten klassas även om från erfarenhetsklass A till B enligt livsmedelsverkets riktlinjer säger, Orhideja Kovacevic.

För att få en smiley ska en verksamhet inte ha några avvikelser vid miljö- och stadsbyggnadsförvaltningens inspektion.

– Systemet är dock frivilligt och det finns flera bra restauranger som valt att inte använda sig av utmärkelsen, säger Orhideja Kovacevic.

Publicerad 14 August 2019 11:13