På grund av den extrema värmen måste både räls och slipers bytas ut.

På grund av den extrema värmen måste både räls och slipers bytas ut. Foto: ANDERS G BERGQUIST

BILDSPECIAL: "Största katastrofen någonsin för svensk järnväg"

Kommer kosta samhället miljarder

HÄSSLEHOLM.

Utmaningen är inte liten. Att få igång tågtrafiken i Hässleholm är ungefär lika komplicerat som att bygga en normalstor järnvägsstation, ett arbete som normalt tar många år. "Det ska vi fixa på en och en halv vecka", konstaterar Ola Malmberg som är tillförordnad enhetschef för järnvägsunderhåll i Trafikverkets region syd.

Ola Malmberg och Annika Canaki som är distriktschef träffar de lokala massmedierna på brandplatsen. Överallt byggs det och i bakgrunden släcker räddningstjänsten lokalerna, eftersom lågorna flammade upp igen på fredagen.

Ola Malmberg visar Annika Canaki att det fortfarande i morse slog ut stora lågor från brandplatsen.

Ola Malmberg visar Annika Canaki att det fortfarande i morse slog ut stora lågor från brandplatsen. Foto: Anders G Bergquist

– Jag har jobbat med järnväg i 30 år och har aldrig varit med om en värre katastrof. Det kan vara den allvarligaste händelse som någonsin drabbat järnvägen i Sverige, konstaterar Ola Malmberg.

4 000 kablar ska lödas samman, meter för meter.

4 000 kablar ska lödas samman, meter för meter. Foto: ANDERS G BERGQUIST

Han var på plats en och en halv timme efter att branden bröt ut onsdagen den 14 augusti och har knappt lämnat den sedan dess.

– Det är många som gör ett fantastiskt jobb, vi har tre skift med 30 personer i vardera, men det är många som gör dubbelskift också, säger Annika Canaki.

Tiotals elektriker jobbar under varje pass.

Tiotals elektriker jobbar under varje pass. Foto: ANDERS G BERGQUIST

Hur mycket har branden kostat hittills?

– Det är väldigt, väldigt dyrt att återställa det som brunnit och om man ser till vad det kostar samhället i försenade transporter, ersättningar till resenärer och människor som måste ta ledigt från jobbet är det nästan omöjligt att överblicka, förklarar Annika Canaki. En summa som nämnts är att det rör sig om en eller flera miljarder.

– Vi vill inte spekulera i några exakta summor, men det är oerhört kostsamt. Det känns så meningslöst att det förmodligen är en enskild person som orsakat dessa kostnader genom att anlägga branden, säger Annika Canaki.

Nya kontaktledningar ska sättas upp över hela spårområdet.

Nya kontaktledningar ska sättas upp över hela spårområdet. Foto: ANDERS G BERGQUIST

Planerna är att tågen ska börja rulla i Hässleholm senast nästa fredag klockan 19. Kommer ni att fixa det?

– Det är i bästa fall en kvalificerad gissning, ju mer vi röjer, desto mer upptäcker vi hur stora skadorna verkligen är, säger Ola Malmberg.

På fredagen fick räddningstjänsten rycka ut för att släcka brandensom åter hade blossat upp.

På fredagen fick räddningstjänsten rycka ut för att släcka brandensom åter hade blossat upp. Foto: Anders G Bergquist

– På söndag kan vi möjligen lämna lite säkrare besked om vi verkligen kan vara klara till fredag eller om vi får skjuta fram prognosen ytterligare, förklarar Ola Malmberg.

Han och Annika Canaki visar vilket jättearbete som pågår på alla plan samtidigt. Flera av de bryggor ska bytas ut och lyfts bort med lyftkranar. Samtidigt sitter ett stort antal elektriker och löder kabel för kaber, meter för meter längs hela det brandskadade området.

Delar av järnvägsområdet ser ut som ett slagfält.

Delar av järnvägsområdet ser ut som ett slagfält. Foto: ANDERS G BERGQUIST

– Det är ungefär 50 kablar med ungefär 80 små kablar i varje, alltså ungefär 4 000 kablar som ska lödas på varje ställe, säger Ola Malmberg.

– Alla som jobbar här gör ett alldeles fantastiskt jobb och jobbar dygnet runt för att det här tågstoppet ska bli så kort som möjligt, förklarar Ola Malmberg.

Kontaktledningarna måste bytas ut.

Kontaktledningarna måste bytas ut. Foto: ANDERS G BERGQUIST

Två kranar lyfter ner de skadade kontaktledningarna.

Två kranar lyfter ner de skadade kontaktledningarna. Foto: Ritzau Scanpix/Johan Nilsson

Under natten till torsdagen pågick arbete vid de kontaktledningar som fallit ner över spåren norr om stationen i Hässleholm.

Under natten till torsdagen pågick arbete vid de kontaktledningar som fallit ner över spåren norr om stationen i Hässleholm. Foto: Ritzau Scanpix/Johan Nilsson

Publicerad 18 August 2019 10:13