Den australiska piloten Susan Michaelis blev så svårt sjuk att hon tvingades att sluta sitt arbete. Bilden är från dokumentärfilmen
Den australiska piloten Susan Michaelis blev så svårt sjuk att hon tvingades att sluta sitt arbete. Bilden är från dokumentärfilmen "Angel Without Wings" av den brittiska flygkaptenen Tristan Loraine.
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Pilot tvingades sluta sitt arbete

Susan Michaelis bytte karriär och blev forskare


GCAQE:
The Global Cabin Air Quality Executive, GCAQE, som bildades 2006 är en global sammanslutning som bland annat arbetar med att försöka hitta en lösning på problemet med förorenad luft på flygplan och gifter i turbinoljor. Organisationen som företräder flyganställda och turbintekniker på oljeplattformar hävdar att incidenter inte är ovanliga och att det sker en underrapportering. Medlemmar är ett tjugotal fackföreningar och intresseorganisationer från hela världen, däribland Svensk Pilotförening.

Dr Susan Michaelis, du är en austrailsk pilot som tvingats sluta flyga, varför?

–  Efter att vid upprepade tillfällen andats in gaser från läckande olja när jag flugit med planet BAe146 under flera år och upplevt flera olika symtom, var jag till slut tvungen att sluta då besvären inte försvann efter flygningarna. Idag, nästan 15 år senare, har jag bestående besvär. Mitt medicinska tillstånd för att arbeta som pilot drogs in 1997 på grund av min ohälsa och jag har inte blivit tillräckligt bra för att kunna återfå det.

Vilka problem fick du?

–  Under drygt tre år i luften kände jag ofta att jag andades in en odör av ”smutsiga sockar” under  flighten. Jag fick en rad med kortvariga symtom som irritation i ögon, näsa och hals, huvudvärk, yrsel, slöhet, koncentrationssvårigheter, illamående och flera andra biverkningar. Inte speciellt lämpligt när man är tjänstgörande pilot. Jag visste att det var olja som var problemet, precis som mitt flygbolag också sa. Symtomen kom när jag satte på flygplanets luftkonditionering. Efter att ha andats in dessa ångor under tre år så blev besvären allt värre. Nu lider jag bland annat av skador på centrala nervsystemet, kronisk trötthet, andningssvårigheter och överkänslighet för kemiska ämnen. En ny term för tillståndet är ”Aerotoxic Syndrome”. Genom min forskning har jag sett ett globalt mönster. Det här förekommer överallt, om och om igen.

Vad gör du nu?

– Efter att ha forskat i ämnet under 14 år, doktorerade jag för ett år sedan. Jag har startat ett internationellt konsultföretag med fokus på flygsäkerhet och hälsa. Dessutom är jag forskningschef för den internationella kommitteen, Global Cabin Air Quality Executive (GCAQE.org). Jag försöker även sköta om min hälsa.

För ett år sedan inträffade en allvarlig flygincident i Köln, vad hände?

– Vid flighten med planet A319 från Wien i december 2010 blev piloterna paralyserade och kunde inte röra sig då de skulle landa i Köln. I sista stund kunde en olycka avvärjas. Enligt sjukvårdare, var syrehalten i kaptenens blod efter landningen bara något över tröskeln till medvetslöshet. Flygbolaget menade att det berodde på läckande avisningsvätska trots att det var dagens sista flight. Som expert på läckande flygplansoljor blev jag kallad som sakkunnig till det tyska parlamentet i samband med en utredning av tillbudet. Flygbolagsrepresentanterna förnekade att det var några problem med luften. Jag blev förvånad även om jag har hört allt det där förut. Detta har förnekats under snart sextio år trots att det finns så mycket bevis.

Finns det några lösningar?

– Självklart. För det första måste branschen sluta att förneka problemet och kollektivt börja åtgärda det här. Man kan använda filter, oljor utan gifter och gasdetektorer. Det bästa är dock att börja konstruera flygplan på samma sätt som det nya Boeing 787 är designat. På den modellen tas inte kabinluften genom motorerna.

 

 


Publicerad: 04. februari 2012 09:44
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Hässleholm

Startsidan just nu