Nya Renault Clio har en skönt enkel design, rensad från konstiga veck och kanter.
Nya Renault Clio har en skönt enkel design, rensad från konstiga veck och kanter.
Foto: Renault

Sköna mjuka former

 Skriv ut   Dela  Dela

BILNYTT. En gång i tiden, närmare bestämt på 1990-talet, hade de flesta Renault-modeller en lugn och okonstlad design. Titta bara på den första generationen av småbilen Twingo, så skönt enkel form den hade.

Men så blev man osäker när det gäller design och experimenterade med konstiga former, kolla bara på aktern, som på många Renault fick en vertikal bakruta ovanpå en rundad baklucka.

Men nu är det dags för en design-renässans, alltså en design-pånyttfödelse, vilket Renault helt öppenhjärtigt erkänner i sin internationella pressinformation. Den nye designbossen, Laurens van den Acker, skrotar det gamla och presenterar något helt nytt.

Titta bara på fronten

Först ut är den nya, fjärde generationen av kompaktvagnen Renault Clio. Dess femdörrars kombisedankaross har skönt rundade konturer utan några förfulande kanter och veck. Titta bara på hur fronten och aktern flyter lugnt samman med bilens sidor. Där har andra biltillverkares formgivare mycket att lära sig!

Och så är nya Clio fylld med allehanda, mer eller mindre nödvändig elektronisk infotainment. Jag undrar bara hur man kan köra bilen på ett säkert sätt om man är uppkopplad till 100 procent?

Tekniskt sett baserar sig nya Clio, drygt fyra meter lång precis som släktingen Nissan Note, på en vidareutvecklad och finslipad version av den bottenplatta som Clio delar med Note. Finslipningen har bland annat gått ut på att göra bilen tystare och bekvämare.

Rena rama sportprestandan

Motorprogrammet omfattar en liten trecylindrig bensinmotor på 0,9 liter och 90 hästkrafter. Den går bränslesnålt så länge man bara snuddar vid gaspedalen. Trampar man däremot gasen i botten varvar en liten turbokompressor upp och överladdar motorn, med högre vridmoment (=drivkraft) och naturligtvis även högre bensinåtgång till följd.

Vidare kan man välja en fyrcylindrig 1,2-liters bensinmotor som med sin turboöverladdning bör ge rena rama sportvagnsprestanda. Effekten är 120 hästkrafter.

En fyrcylindrig 1,5-liters dieselmotor på 90 hästkrafter och 220 Newtonmeter i vridmoment kompletterar motorutbudet. Vid labbtest enligt det snälla europeiska körschemat kommer den ned i en förbrukning av 0,32 liter per mil. Det ger koldioxidutsläppet 83 gram per körd kilometer.


Vindrutan är inte för lutande och taket inte för nedsvept baktill varför de fyra dörröppningarna bör vara tillräckligt höga för att ge ett obesvärat insteg. Foto: Renault
Vindrutan är inte för lutande och taket inte för nedsvept baktill varför de fyra dörröppningarna bör vara tillräckligt höga för att ge ett obesvärat insteg. Foto: Renault

Publicerad: 24. juli 2012 13:09
Dela på Facebook
Startsidan just nu