Nya Mazda6 kombi har, frånsett den något aggressiva fronten, en lugn design utan några överdrivna kanter och veck.

Nya Mazda6 kombi har, frånsett den något aggressiva fronten, en lugn design utan några överdrivna kanter och veck. Foto: Ian Maasing

Mazda6 Kombi: Ansiktslyft och teknikuppgraderad

TEST.

Att Mazda håller en god standard på sina bilar framgår bland annat av olika konsumentundersökningar. Den aktuella generationen av Mazdas mellanklassvagn hade Europapremiär hösten 2012 och fick första ansiktslyftet 2016. I år är det dags med nästa lyft och teknikuppgradering.

Av
Ian Maasing

Veckans testbil har den nya dieselmotorn på 184 hästkrafter och är riktigt välartad med sin rejäla dragkraft, det maximala vridmomentet är hela 445 Newtonmeter vid låga 2000 varv per minut, och sin måttliga bränsletörst. Den nya motorn är utrustad med SCR-katalysator för att minimera kväveoxiderna. Det går att köra på den nya mer realistiska bränsledeklarationens 0,67 liter per mil blandad körning. Vid verkliga vardagsförhållanden, med ett par tre kallstarter per dag, bokförde vi strax över 0,7 liter milen.

Den normalhöga kombikarossen gör att man stiger lätt i och ur framstolarna och till baksätet. Och med AWD, fyrhjulsdrift, kommer man fram ännu bättre på hala underlag.

Den normalhöga kombikarossen gör att man stiger lätt i och ur framstolarna och till baksätet. Och med AWD, fyrhjulsdrift, kommer man fram ännu bättre på hala underlag. Foto: Ian Maasing

Man kliver ganska så obesvärat i och ur både fram och bak. Vindrutan och vindrutestolparna är tack och lov inte så kraftigt lutande att man riskerar skalpering vid i- och urstigning i de för vardagligt bruk tillräckligt höga och släta framstolarna. Och vår testvagns kombikaross har inte heller alltför ”sportig” lutning på bakgaveln, varför det går att lasta ganska så stora möbler, platteven eller annat åbäkigt i lastrummet. Med ryggstöden uppe rymmer den 522 liter och med ryggstöden nedfällda 1664 liter.

Under motorhuven gömmer sig en ganska snål men dragkraftig diesel.

Under motorhuven gömmer sig en ganska snål men dragkraftig diesel. Foto: Ian Maasing

Bilen rullar bekvämt och är klart tystare än sin föregångare, mycket tack vare mer och tjockare ljudabsorberande material i bottenplattan och bättre dämpning av hjulupphängningarna samt laminerade sidorutor fram.

Köregenskaperna klarar sportigare körning om man nu är lagd för sådant. Antispinn och antisladd ingriper tillräckligt tidigt och kvickt och ser till att den inrattade kursen hålls. Dieselmotorns vridmoment ger en härligt sugande acceleration, ackompanjerad av något sportiga tongångar från maskineriet. Vid jämn fart spinner dieseln däremot diskret. Den sexväxlade automatlåda drar jämt och fyrhjulsdriften ser till att sätta ner de flesta av hästarna i backen.

Föraren sitter vilsamt på sin lagom släta stol, som kan hissas rejält högt, och instrumenten är lättavlästa. Skärmen i mitten är högt placerad. Bra!

Föraren sitter vilsamt på sin lagom släta stol, som kan hissas rejält högt, och instrumenten är lättavlästa. Skärmen i mitten är högt placerad. Bra! Foto: Ian Maasing

Nya Mazda6 kombi har fått ännu mer assistans- och säkerhetssystem jämför med föregångaren som standard eller som tillval och ligger väl i klass med sina konkurrenter.

Fakta

Mazda6 2.2D AWD kombi

Tillverkad i: Japan.

Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.

Mått/Vikt: längd 481 cm bredd 184 cm, höjd 148 cm axelavstånd 275 cm, tank 52,5 l tjänstevikt fr 1774 kg.

Motor: 4 cyl 2191 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 184 hk/135 kW, vridmoment 445 Nm–2000 r/m.

Kraftöverföring: fyrhjulsdrift, 6-växlad automat.

Hjulupphängning: fram fjäderben, bak multilänk.

Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 11,8 m.

Bränsleförbrukning: NEDC: 5,4 l/100 km vid bl körning.

CO2: 142 g/km.

WLTP: 6,7 l/100 km vid bl körning.

CO2: 176 g/km.

Prestanda: 212 km/h, 0-100 km/h 9,7 sek.

Fordonskatt: 6.434 kr.

Pris: fr 351.900 kr.

Testbilens pris: 362.400 kr.

Publicerad 20 October 2018 01:00