Utan problem tar sig Seat Tarraco fram över rejäla traktorspår tack vare den goda markfrigången och den elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen. För framfart i asfaltdjungeln finns en version med framhjulsdrift.

Utan problem tar sig Seat Tarraco fram över rejäla traktorspår tack vare den goda markfrigången och den elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen. För framfart i asfaltdjungeln finns en version med framhjulsdrift. Foto: Seat

Seat Tarraco: Praktisk suv från Spanien

BILNYTT.

Nya Seat Tarraco, är en urpraktisk vardagsvagn. Ty dess 166 centimeter höga kaross ger bekvämt höga dörröppningar. De i alla led ställbara framstolarna och det i längdled ställbara, rygglutningsjusterbara och delat fällbara baksätet är tillräckligt höga och släta och ger ett stadigt stöd åt kroppen. Väljer man modellvarianten med en tredje sätesrad där de två bakstolarna kan fällas upp ur bagagerumsgolvet passar bra för småbarn. Men om bakstolarna är uppe blir bagageutrymmet knapert.

Av
Ian Maasing

Dess goda markfrigång på cirka 20 centimeter plus automatiskt styrd fyrhjulsdrift gör att man slipper fastna på djupspåriga skogsvägar, leriga åkerstigar eller i vallarna efter snöplogen. Vidare är karossen praktiskt fyrkantig utan alltför kraftig lutning på vindrutan, sidorutorna och bakrutan. Det blir så lätt att skrapa dem rena från is och snö!

Seat Tarraco och dess kusiner Skoda Kodiaq och Volkswagen Tiguan Allspace är baserade på samma plattform. Det gäller ju för bilfabrikerna att utnyttja en dyrt utvecklad plattform så mycket som möjligt! Och den här plattformen gör verkligen rätt för sig!

De fyra dörröppningarna är stora och ger ett obesvärat insteg. Innanför den stora bakluckan finns ett rymligt lastrum med den bakersta sätesraden nedfälld på 630 liter. Fäller man ner de delade fällbara ryggstöden i de båda bakersta sätesraderna ökas volymen till hela 2005 liter.

De fyra dörröppningarna är stora och ger ett obesvärat insteg. Innanför den stora bakluckan finns ett rymligt lastrum med den bakersta sätesraden nedfälld på 630 liter. Fäller man ner de delade fällbara ryggstöden i de båda bakersta sätesraderna ökas volymen till hela 2005 liter. Foto: Seat

Tarraco har i stor samma mått, motorer och växellådor som kusinerna. Motorprogrammet omfattar till en början av två direktinsprutade och turboöverladdade dieselmotorer på 150 respektive 190 hästkrafter med en extra effektiv rening av hälsovådliga kväveoxider med hjälp av en så kallad SCR-katalysator.

I motorutbudet ingår även två turboöverladdade och direktinsprutade bensinmotorer på 150 respektive 190 hästkrafter. Under senare delen av 2019 kompletteras modellprogrammet med mildhybrider och en plug-in hybrid. Instegsversionerna kan fås med framhjulsdrift, övriga med fyrhjulsdrift. Manuellt sexväxlad låda som standard till de mindre motorerna med framhjulsdrift alternativt en sjuväxlad dubbelkopplingsautomat till övriga.

Föraren sitter vilsamt i sin måttligt skålade stol som kan höjas till en vilsam höjd för en fin överblick. Instrumenten är föredömligt tydliga och reglagen välplacerade.

Föraren sitter vilsamt i sin måttligt skålade stol som kan höjas till en vilsam höjd för en fin överblick. Instrumenten är föredömligt tydliga och reglagen välplacerade. Foto: Seat

Precis som på de senaste modellera inom Volkswagen-koncernen erbjuds de flesta assistans- och säkerhetssystem, som standard eller som tillval. Ett axplock av det som erbjuds som standard är Lane Assist (aktiv filhållningsassistans) och Front Assist med cyklist- och fotgängarskydd, det proaktiva passagerarskyddssystemet Pre-Crash Assist och Roll-over detection, medan ACC, adaptiv farthållare, dödavinkelvarnare, köassistans, skyltläsning, trötthetsvarnare, och den automatiska helljusregleringen Light Assist samt SOS är tillval.

Instegsversionen av Tarraco är femsitsig, men den kan även fås som sjusitsare. Svenska köpare får vänta tills i vinter med sina beställningar, då priserna också är fastställda, men en gissning är att priset för instegsmodellen med framhjulsdrift startar på 270 000 kronor. Lanseringen på svenska marknaden sker under första kvartalet 2019.

Publicerad 27 October 2018 01:00