Att slarva med kontrollen av bilen kan snabbt bli en kostsam affär

Att slarva med kontrollen av bilen kan snabbt bli en kostsam affär Foto: Fotograf Birgersdotter AB

Köpguide: Så planerar du ditt bilköp

Motor.

Planerar du att köpa en begagnad bil i sommar. Att köpa en personbil från en privatperson kan bli en kostsam affär om du inte kontrollerar bilens skick noggrant innan du slår till. Här är råden hur du undviker att göra en dålig affär.

Av
Andreas Lindegren

Planerar du att köpa en begagnad bil? Den första frågan du måste fundera över är om du ska köpa bilen via en bilhandlare eller privatperson. Att köpa en bil från en bilhandlare innebär i regel större trygghet, men då till ett högre pris.

– Om du köper begagnad bil från en seriös bilförsäljare får du i regel garanti på köpet, dessutom gäller konsumentköplagens reklamationsrätt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Har du en begränsad budget och vill få ut så mycket bil som bara är möjligt för pengarna får du ofta mer om du köper av en annan privatperson, men det ställer också högre krav på dig som köpare.

– Bilar som säljs av privatpersoner har lite lägre priser, men det kan vara mer riskabelt att själv säkerställa bilens skick eller ta reda på ifall den har några skulder, säger Carl-Erik Stjernvall.

Att slarva med kontrollen av bilen kan snabbt bli en kostsam affär och de vanligaste missarna som svenskarna gör vid bilköp är många. En Sifo-undersökning som Kvdbil låtit göra visar att exempelvis endast 17 procent kontrollerar om bilen är belånad och hela två av tre glömmer till och med att kontrollera om säljaren är samma person som ägare till bilen!

– Det är många detaljer som är viktiga att kontrollera vid köp av en begagnad bil och undersökningsplikten är omfattande. När en bil köps privat gäller köplagen, vilket innebär att köparen inte kan klaga på fel i efterhand om felen kunde ha upptäckts vid en undersökning, säger Karl Danowsky Prytz, marknads och produktchef på kvdbil.

Bäst är svenskarna på att kontrollera serviceboken, men även den punkten missar så många som hälften av de som deltog i undersökningen.

Som köpare är det därför viktigt att vara påläst på just den modell som du planerar att köpa. Har bilen exempelvis ett vanligt förekommande fel som är ett måste att kontrollera innan du slår till? För att hitta aktuell information finns det gott om olika bilforum på internet.

För att undvika att bilköpet blir en tragedi är det viktigt att gå igenom rätt punkter som kan delas in i tre kategorier: research, provkörning och köp. Gör du alla steg grundligt så minskar risken för en dålig bilaffär.

– Oavsett om våra bristande kontroller beror på okunskap, tidsbrist, godtrogenhet eller en mix av alla tre – kan det bli dyrköpt att låta ett fel gå obemärkt förbi, säger Karl Danowsky Prytz.

Inför köpet bör du bland annat kontrollera om säljaren verkligen äger fordonet. Du bör också kontrollera om bilen är belånad. Bäst gör du i att beställa en fordonsrapport från Carfax som ger dig svar på allt från mätarställningsuppgifter till servicehistorik.

Under provkörningen ska du bland annat lyssna efter onormala ljud från motorn och vibrationer samt kontrollera att den inte läcker olja. Rost är alltid en varningsklocka och bromsar som inte tar ordentligt kan kosta tusenlappar att åtgärda precis som elektronisk utrustning som fönsterhissar och elspeglar.

Väljer du att slå till är det viktigt att upprätta ett köpekontrakt. Skippa de egenskrivna avtalen, det finns avtal att ladda hem från bland annat Konsumentverket – gratis!

Research:

● Kontrollera att säljaren äger fordonet och be att få se legitimation så att du är säker på att det är rätt person.

● Eftersom lagen om god tro inte längre gäller så är det du som köpare som är ansvarig.

● Kontrollera om fordonet är belånat. Om så är fallet, säkerställ att lånen löses i samband med köpet.

● Kontrollera historiken genom att ex beställa en fordonsrapport från Carfax, googla chassinummer och kontrollera chassinummer på NCB:s hemsida.

● Varningstecken är till exempel många tidigare ägare (bilen kan ha orsakat ägarna problem), om bilen använts som taxi och därmed gått många mil eller om bilen varit med i en olycka.

● Var uppmärksam på priset, om bilar säljs under listpris kan det vara bra att vara extra noga med kontroller.

Provkörning:

● Kontrollera däcken och dess mönsterdjup. Mönsterdjupet på sommardäck måste vara minst 1,6 mm enligt lag. För vinterdäck ska mönsterdjupet vara minst 3 mm.

● Kontrollera bilens utsida och leta efter bucklor, repor eller trasiga detaljer och rost. Kolla alltid skärm- och dörrkanter och ställen som är utsatta för smuts och saltangrepp. Väldigt få skador täcks av rostskyddsgarantin. Kolla även under bilen för att se om motorn läcker olja.

Kontrollera följande under provkörningen:

● Stäng av stereon så att du lättare kan höra ovanliga ljud från motorn, växellådan, fjädringen eller liknande. Lyssna på hur motorn låter. Det ska inte finnas några onormala ljud eller vibrationer, motorn ska svara jämnt vid gaspådrag.

● Kontrollera reglage och att kupéfläkt/AC/ACC fungerar samt att all elektronik, exempelvis AC, elhissar, elspeglar och ljudanläggning fungerar som de ska.

● Kontrollera växellådan, växelspaken ska vara stadig på en manuell bil, på en automatväxlad bil ska växlingen gå smidigt (ej ryckigt). Testa också att ta den automatväxlade bilen en sväng ut på motorvägen och gör en snabb omkörning. På så sätt kan man kontrollera att bilen växlar både upp och ner som den ska.

● Kontrollera bilens koppling genom att lägga i ettans växel och trycka ner koppling och broms. Släpp kopplingen försiktigt vilket bör få motorn att stanna när kopplingen är halvvägs uppe. Stannar den långt senare finns risk att bilen är i behov av ett kopplingsbyte.

● Hur tar bromsarna? Bilen ska inte dra snett eller skaka vid inbromsning.

● Syna även inredningen. En hel och ren bil utan obehagliga dofter bevarar sitt värde bäst.

Köp:

● Kontrollera papperna från den senaste besiktningen och se efter så att eventuella anmärkningar åtgärdats.

● Kontrollera att du får samtliga nycklar till bilen.

● Kontrollera att fordonet servats enligt tillverkarens rekommendationer och att serviceboken är fullstämplad.

● Gör upp affären på säljarens bankkontor och säkerställ att eventuella lån på bilen löses.

● Ett köpekontrakt ska upprättas, standardkontrakt finns på flera ställen, till exempel på Motormännens eller på Konsumentverkets hemsida.

● Rapportera ägarbytet till Transportstyrelsen, detta kan göras via appen Mina fordon som du hittar kostnadsfritt på App-store eller Google play. Om du inte vill använda appen kan du anmäla ägarbytet genom att skicka in ägarbyteshandlingarna till Transportstyrelsen. Säkerställ då att registreringsbeviset blir postat direkt.

Källa: Motormännen och Trygg Hansa.

Publicerad 12 August 2019 16:08