Foto: Lena Evertsson/Ateljé Lena Photography

Stresscoachen: Tio tips för en stressfri jul

"Alldeles för mycket att göra inom loppet av en månad"

JUL. Julen ska vara en mysig tid då vi umgås med familjen, håller lite ledigt och njuter av att bara vara. Men för de flesta blir det precis tvärtom – en tid av stress. Vi frågade stresscoach Dorthe Svolgaard hur man kan minska julstressen.

Av
Caroline Säfstrand

Dorthe Svolgaard är certifierad stresscoach och driver sedan ett antal år tillbaka företaget Less-Stress som erbjuder stresshantering till både privatpersoner och företag. Dorthe håller också föredrag och workshops i ämnet.

– Det finns egentligen inget stressigt över julen i sig, det som händer är att vi får alldeles för mycket att göra inom loppet av en månad. Eftersom många lever i en ganska stressig vardag i vanliga fall så tippar bägaren över, säger hon och menar att lösningen är att våga säga nej. Men också att sluta ”tävla” om att visa upp den perfekta bilden på bland annat sociala medier. Och hon vet vad hon talar om – hon hörde själv till kategorin som hade massor av egna krav på perfektion. Tills hon en dag kraschade in i väggen.

– Det var dessutom i november så jag blev tvungen att släppa allt som hade med julen att göra. Det var en stor utmaning men rådet jag fick – att släppa det man inte måste eller hinner – lever kvar och har gjort våra jular betydligt trevligare.

Dorthes 10 tips för en stressfri jul

1. Planering. Var ute i god tid, se till att planera både det arbetsrelaterade och det privatrelaterade innan julen står för dörren. Gör en lista över ALLT du behöver inför julen. Det du skriver ner slutar huvudet att tänka på. Börja redan nu och skriv vilka helger eller dagar du ska göra vad.

2. Be alla att skriva önskelistor i god tid. Då kan du redan nu börja köpa presenterna så att det är klart innan december månad. Shoppa online, för att spara tid, eller planera in tid för julshopping i lugn och ro utan stress.

3. Våga säga nej. Det kan vara svårt att tacka nej till alla inbjudningar från skola, fritidsaktiviteter, dagis, jobb, familj och vänner under denna tid. Men tacka inte ja till fler saker än du orkar. Du/ni behöver inte gå på allt, dela upp er, be om hjälp från mor- och farföräldrar, syskon med flera. Ge inte för mycket av din energi, du måste också själv ha orken.

4. Pauser. Avsätt tid för dig själv och din familj. Det är viktigt att skapa dessa stunder för återhämtning, att bara vara och göra ingenting.

5. Var närvarande. Ta dig tid att vara närvarande och stäng av din mobil. Det är ingen tävling om vem som har den finaste granen, och har du behov av att lägga ut bilder på sociala medier, lägg ut det dagen efter. Tiden idag kommer du aldrig att få tillbaka. Vi är bara människor och det är bättre med kvalitet än kvantitet.

6. Ifrågasätt julen, hur vill ni egentligen fira den? Ska den vara ett springande från det ena firandet till det andra eller ska det vara en jul med närvaro och kvalitetstid eller en kombination av dessa? Fundera på vad som känns bra för dig och prata om det med familjen så att förväntningarna är desamma.

7. Dela upp ansvaret. Finns det flera vuxna eller stora barn inför och under julfirandet? Då kan ni dela upp så att ni har olika ansvarsområden och även mindre barn tycker det är roligt med lite ansvar inför julen. Det ger dig mer space till återhämtning.

8. Ta hand om dig själv. Ge dig själv uppmärksamhet, beröm, presenter och egen tid. Kom ut i naturen, rör på dig och se till att du får egna pauser.

9. Bestäm dig för vad som är viktigt och inte. Det kan vara bra med en lista över hur viktiga saker är och om det faktiskt är något som är bra för dig. Skippa det som hamnar långt ner på listan.

10. Trappa ner några dagar innan julafton. Om det är möjligt, se till att dagarna innan julafton blir fridfulla både hemma och på jobbet. Med stress i kroppen kommer du inte att kunna koppla av på julafton och njuta av dagen eftersom det tar flera dagar att få ur sig stressen.

Publicerad 23 December 2019 00:00