PRAKTISKT. Mitsubishi har en praktiskt lådformad kaross. Man kommer lätt i och ur den genom de fyra höga dörröppningarna. Foto: Ian Maasing

PRAKTISKT. Mitsubishi har en praktiskt lådformad kaross. Man kommer lätt i och ur den genom de fyra höga dörröppningarna. Foto: Ian Maasing

En praktisk låda från Japan

Av
Iva Maasing

MOTOR. Japanska Mitsubishi har gjort en lovvärd helomvändning när det gäller småbilar. Fram till 2003 byggde man småbilen Colt med en obekvämt låg och trång kaross. Kanske för att den låga och strömlinjeformade karossen skulle bidra till en sportig image.
 
Men så insåg man i Tokyo att de flesta kunder ger attan i det sportiga och vill ha en bil med en vardagspraktisk hög och kantig kaross. Nya, högbyggda Colt började säljas i Europa 2004 och fick en liten ansiktslyftning 2008.
De fyra, höga dörröppningarna gör det lätt att stiga i och ur de tillräckligt höga och släta framstolarna och det för två fullvuxna tillräckligt rymliga baksätet. Lastutrymmet bakom det delat fällbara baksätet är dock litet. Men så är ju Colt bara 394 centimeter lång.

På öde landsväg

Under lastrummets golvplatta hittar man tyvärr inget reservhjul utan bara en punkterings-reparationssats. Inte så lyckat om man råkar få punktering på en öde landsväg en lördagskväll.
Med sina små dimensioner och lättgående servostyrningen är bilen naturligtvis lätthanterlig på trånga storköpsparkeringar. Men den duger också till längre färder om man inte är för lyhörd. Den lilla bensinmotorn är nämligen surrig i de svenska farterna 90, 110 och 120, och däcken rullar ljudligt på grov svensk asfalt.
Motorn har som många bensinmotorer ett lågt vridmoment och måste varvas upp ordentligt för att ge en hygglig omkörningsacceleration eller backtagningsförmåga.
 

BAKLUCKA. Stor baklucka underlättar bagagelastningen, men utrymmet bakom baksätet är begränsat. Bakrutan smutsas tyvärr igen på nolltid. Foto: Ian Maasing

BAKLUCKA. Stor baklucka underlättar bagagelastningen, men utrymmet bakom baksätet är begränsat. Bakrutan smutsas tyvärr igen på nolltid. Foto: Ian Maasing

Vid lugn körning

Vid lugn körnin håller sig bensinåtgången mellan 0,60 och 0,65 liter milen. Vilsamt lugn Fjädringskomforten är hygglig, styrningen vilsamt lugn och kurshållningen säker. Tvingas man till fränare nödmanövrer kränger karossen en hel del men antisladdsystemet ingriper ganska tidigt och kraftigt och stabiliserar situationen.

SLÄTA. Framstolarna är tillräckligt släta och höga för vardagsbruk. Körställningen är vilsam. Foto: Ian Maasing

SLÄTA. Framstolarna är tillräckligt släta och höga för vardagsbruk. Körställningen är vilsam. Foto: Ian Maasing

VARVAS UPP. Vill man hänga med i snabbare landsvägstrafik måste den lilla bensinmotorn varvas upp och blir då ganska surrig. Foto: Ian Maasing

VARVAS UPP. Vill man hänga med i snabbare landsvägstrafik måste den lilla bensinmotorn varvas upp och blir då ganska surrig. Foto: Ian Maasing

Mitsubishi Colt

Tillverkad i: Nederländerna. Typ: 5 dörrars, 5 personers kombisedan. Mått/Vikt: Längd 394 cm, bredd 170 cm höjd 155 cm, axelavstånd 250 cm tank 47 liter, tjänstevikt från 1065 kilo. Motor: 4 cyl 1499 cc effekt 109 hk/80 kW vridmoment 145 Nm- 4000 r/m. Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 5 växlar. Bränsleförbrukning: 6,2 l/100 km vid blandad körning. Prestanda: 190 km/h 0-100 km/h 10,0 sek. Fordonskatt: 1 080 kronor. Pris: Från 124 900 kronor. Testbilens pris(1.5 Sport): 146 200 kronor.

Publicerad 20 January 2009 03:00