DESIGN. Volkswagen Amarok har den klassiska, robusta pickup-designen. Foto: Volkswagen

DESIGN. Volkswagen Amarok har den klassiska, robusta pickup-designen. Foto: Volkswagen

Praktisk och statusfri

”En verkligt robust pickup som klarar det mesta”

Av
Iva Maasing

MOTOR. Varför har vi en bil? Vad använder vi bilen till? De här djuplodande frågorna kommer upp när man står framför en Volkswagen Amarok.

Amarok, som betyder varg på inuiternas (eskimåernas)språk, är en robust pickup som i sitt längsta utförande är hela 525 centimeter lång. Varför har man en bil? Man har en bil för att kunna åka när man vill vart man vill med vem man vill! Vad använder man bilen till? Egentligen som ett praktiskt transportredskap men också som en statuspryl och ett redskap för avkoppling och avreagering.

Inga däckskrik
Volkswagen Amarok är verkligen ett praktiskt transportredskap med plats för fyra-fem personer i sin fyradörrs dubbelhytt. Plus en massa grejor på det öppna, oömma flaket. Det är bara att slänga den smutsiga motorgräsklipparen eller den oljiga motorsågen eller trimmern upp på flaket!

Däremot kan man inte klassa Amarok som en statuspryl eller som ett redskap för avreagering om man nu vill avreagera sig med vrålaccelerationer, tvärbromsningar och kurvtagning med däckskrik.

Flera versioner
Basversionen av Amarok har en okomplicerad bakhjulsdrivning. Därtill finns det en version med tillkopplingsbar fyrhjulsdrivning och en version med permanent fyrhjulsdrivning. Den med tillkopplingsbar fyrhjulsdrivning har även en lågväxel så att Amarok kan kravla sig fram på en leråker dragandes ett tungt släp med två hästar eller uppför en hal ramp med en stor motorbåt på släp.

Drivkraften levereras av en 2-liters fyracylindrig turbodiesel som finns i två trimningsnivåer. Den starkare är på 163 hästkrafter och hela 400 Newtonmeters vridmoment (= drivkraft) vid vardagslåga 1500 varv/minut, den svagare är på 122 hästkrafter och 340 Newtonmeters vridmoment. Med den sistnämnda motorn blir bränsleförbrukningen extremt låga 0,76 liter per mil blandad körning, åtminstone vid provkörning i ett varmt labb.

MODELLER. Volkswagen Amarok lanseras under andra halvåret 2010 med en fyradörrs dubbelhytt. På våren 2011 kommer en version med en enkelhytt och ett förlängt flak. Foto: Volkswagen

MODELLER. Volkswagen Amarok lanseras under andra halvåret 2010 med en fyradörrs dubbelhytt. På våren 2011 kommer en version med en enkelhytt och ett förlängt flak. Foto: Volkswagen

Publicerad 05 January 2010 09:10