DESIGN. Nya Kia Sorento är något mjukare i formerna än föregångaren. Foto: Ian Maasing

DESIGN. Nya Kia Sorento är något mjukare i formerna än föregångaren. Foto: Ian Maasing

Nya Sorento bekväm och lätthanterlig

”Men mindre lämpad för seriös terrängkörning än föregångaren”

Av
Iva Maasing

MOTOR. Föregående generations Kia Sorento var en något råbarkad sälle med sin ganska kantiga kaross monterad på en stadig balkram. I stort sett var den en robust terrängbil som softats en del för att passa för gatubruk. Den nu aktuella generation två har i likhet med koncernsyskonet Hyundai Santa Fe, de är på centimetern lika stora, en självbärande kaross och åkkomfort som en riktigt bekväm personbil.

Karossen har fått mjukare former men ger fortfarande ett imponerande intryck. De runda karosshörnen bidrar till ett lägre luftmotstånd och därmed lägre bränsleförbrukning framförallt i högre fart samt lägre luftbrus. Nu klyver Sorento luften lika tyst som en väldämpad personbil av normalt snitt.

Mindre lämpad
Markfrigången har reducerats med cirka två centimeter men är fortfarande fullt tillräcklig för expeditioner på spåriga skogsvägar eller när man ska genom höga snövallar. Men bilen har inte längre någon fördelningsväxellåda med tillkopplingsbar fyrhjulsdrivning och lågväxel och är därför mindre lämpad för seriös terrängkörning än föregångaren.

Numera är fyrhjulsdrivningen permanent och elektroniskt reglerad. Bilgolvet ligger ganska högt och man får ta ett ordentligt kliv upp när man ska in i bilen. Väl uppe sitter man vilsamt på framstolarna liksom i baksätet. Som tillval kan bilen fås med ett extra säte bak i bagageutrymmet som då reduceras till ett minimum. Annars är bagagerummet stort och lättstuvat och under dess golvplåt finns ett rejält reservhjul, det tackar vi för!

Sorento ser onekligen stor ut men är hela 13 centimeter kortare än vår svenska rikslikare Volvo V70 och faktiskt riktigt lätthanterlig på trånga utrymmen. Från sin höga position har föraren därtill en bra överblick över omgivningen.

Stadig kurshållning
Den nya 2,2-litersdieseln är tystlåten av sig, samarbetar smidigt med testbilens sexväxlade automatlåda och ger bilen en imponerande omkörningsacceleration och backtagningsförmåga. Den hänger utan problem med i snabb motorvägstrafik. Vi bokförde en bränsleförbrukning mellan 0,85 och 1,0 liter milen på tidvis snöiga och slaskiga vägar.

På barmark är kurshållningen stadig och styrningen lugn men inte störande sävlig. Det går att ratta bilen snabbt i och ur kurvor. Blir man för ivrig ingriper antisladdsystemet resolut. På snö och is hänger dock antispinn- och antisladdsystemen inte med, i synnerhet om bilen har odubbade vinterdäck, med följd att den antingen vill kasa rakt fram eller slänga ut med bakvagnen.

Med rejäla dubbdäck hade bilen säkerligen uppfört sig bättre! Dessutom var testbilen utrustad med överstora däck som planade farligt ovanpå snö- och slaskvallar. Nej, smalast möjliga dubbdäck ska det vara på en sådan här fyrhjulsdrivande suv på vintern.

HÖJD. Även i sin senaste generation har Kia Sorento en rejäl markfrigång.Foto: IAN MAASING

HÖJD. Även i sin senaste generation har Kia Sorento en rejäl markfrigång.Foto: IAN MAASING

KOMFORT. Föraren har en fin översikt över omgivningen.Foto: IAN MAASING

KOMFORT. Föraren har en fin översikt över omgivningen.Foto: IAN MAASING

MOTOR. Den nya dieselmotorn är smidig och tystlåten.Foto: IAN MAASING

MOTOR. Den nya dieselmotorn är smidig och tystlåten.Foto: IAN MAASING

Kia Sorento 2.2 CRDi

Tillverkad i: Sydkorea. Typ: 5 dörrars 5 personers SUV. Mått/Vikt: längd 469 cm, bredd 189 cm, höjd 176 cm, axelavstånd 270 cm, tank 70 l, tjänstevikt fr 1971 kg. Motor: 4 cyl direktinsprutad turbodiesel, 2199 cc effekt 197 hk/145 kW, vridmoment 436 Nm–1800 r/m. Kraftöverföring: elektroniskt styrd fyrhjulsdrift, 6-växlad automat. Hjulupphängning: fram fjäderben, bak multilänk. Styrning: kuggstång/servo, vändcirkel 10,9 m. Bränsleförbrukning: 7,4 l/100 km vid bl körning. CO2: 194 g/km. Prestanda: 190 km/h. 0-100 km/h 10,0 sek. Fordonskatt: 5 575 kr. Pris: fr 314 900 kr. Testbilens pris: 357 300 kr.

Publicerad 08 January 2010 03:00