INTRESSERAR. Ironiske figuren Dave väcker britternas intresse för Skåne. Foto: Tourism in Skåne

INTRESSERAR. Ironiske figuren Dave väcker britternas intresse för Skåne. Foto: Tourism in Skåne

Skåneironi går hem i England

Rejäl respons för oborstad engelsman

TURISM. En något oborstad engelsman vid namn Dave gör för närvarande succéreklam för Skåne bland britterna. Den tecknade figuren Dave har huvudrollen i den kampanj som Visit Sweden Tourism in Skåne och Malmö Turism lanserade i England i höstas.

Enligt en omröstning i tidningen "Campaign" hamnar Dave goes to Skåne på andra plats i listningen av 2009 års bästa digitalkampanjer i England.

Hellre hemma
– Under 2009 var trenden att engelsmännen ville semestra hemma, men genom vår kampanj har vi lyckats få britterna att överväga en skåneresa istället, säger Lena Andersson, marknadsansvarig på Tourism i Skåne, i ett pressmeddelande.

Dave, som pratar en "svår" londondialekt med cockneyinslag uppges vara provokativ, humoristisk och dessutom ironisk i sina uttalanden om Skåne. Om Dave uttalar sig sarkastiskt om Skåne så förhåller det sig säkerligen tvärtom, verkar britterna ha resonerat.

Skapat närvaro
– Vi har absolut tankar på en fortsättning. Nu har vi skapat en närvaro på marknaden och en ökad kännedom om Skåne, men i nästa steg gäller det att generera bokningar. I vilken form det ska ske är ännu inte klart, säger Lena Andersson.

Foto: Tourism in Skåne

Foto: Tourism in Skåne

Visste du att…

Hittills har fyra Dave goes to Skåne-filmer lanserats. Bakgrunden är flera av Skånes vackraste miljöer med både Malmö, Ales stenar, Stenshuvud och skånska slott som bakgrund. Det finns två versioner av varje episod, en oklippt och en censurerad version. Detta då inte alla medier godtar svordomar. Källa: Tourism in Skåne

Publicerad 18 January 2010 12:00