Peter Söderling, personlig tränare.

Peter Söderling, personlig tränare.

Personlige tränaren:

Så blir du av med tomtemagen

Av
Peter Söderling

Så var det dags igen att infria sina nyårslöften som högtidligt avlades med ett glas skumpa i handen runt 12-slaget.
Är du en av alla dem som tycker sig ha gått upp några extra kilon under juldagarna eller vill du helt enkelt bara komma igång med träning och kost igen för att få lite mer balans i tillvaron?
Då rekommenderar jag att du börjar med ett regelbundet kostintag igen, inte hoppar över mellanmålen som till exempel kan bestå av en frukt och några obehandlade nötter eller mandlar. Planera varje måltid och se till att handla hem det som behövs i förväg för att slippa en del fallgropar som annars lätt uppstår då man inte har allt hemma när man är hungrig.

Motionen är det absolut viktigaste av allt! Börja promenera, simma, lös ett gymkort för att verkligen stärka upp dina muskler, öka förbränningen och få det allmänna välbefinnandet som träning skapar. Börja med någonting nytt som du har tänkt börja med men som aldrig har blivit av - det är ett bra sätt att höja motivationen! Ta gärna med en vän på din nya aktivitet.
Enda sättet att bli av med överflödigt hull på kroppen är att minska på inkomsterna och öka utgifterna. Ät mindre än vad du gör av med samtidigt som du, viktigast av allt, ger hjärta och lungor en liten utmaning för att få ett så hälsosamt liv som din kropp och situation tillåter.

Publicerad 22 January 2010 03:00