DÖRRAR. Nya Opel Meriva har till skillnad från föregångaren bakdörrarna hängda i bakkanten vilket gör det lättare att komma i och ur baksätet. Modern, elektroniskt övervakad låsningsmekanism hindrar bakdörrarna att slås upp i fart och bli ”självmordsdörrar”. Foto: Opel

DÖRRAR. Nya Opel Meriva har till skillnad från föregångaren bakdörrarna hängda i bakkanten vilket gör det lättare att komma i och ur baksätet. Modern, elektroniskt övervakad låsningsmekanism hindrar bakdörrarna att slås upp i fart och bli ”självmordsdörrar”. Foto: Opel

Mer mångsidig än de flesta

Minibussen som har fått en fräckare design

Av
Iva Maasing

Iva Maasing tema.redaktion@lokaltidningen.se

MOTOR. Den europeiska GM-dottern Opel, som till skillnad från Saab får leva kvar i den rejält krympta GM-familjen, har piffat till sin lilla minibuss Meriva. Strålkastarna har fått den sneda slitsformen som dagens mode föreskriver (även om föregångarens enkla, fyrkantiga strålkastare säkerligen är billigare att byta ut vid skada) och midjelinjen har fått en fräck knäck vid respektive bakdörrs framkant.

Rejäl takhöjd
Bilen är behändigt kort, något över fyra meter i längd, men har precis som hittillsvarande Meriva en rejäl takhöjd varför fyra-fem vuxna får plats i den. Och de där bak kommer lättare i och ur det människovänligt höga sätet än på mången lyxlimousin.

Bakdörrarna är nämligen upphängda i bakkanten och kan slås upp till närmare 90 graders vinkel. Alltså rakt ut åt sidan.

Snåltrimmat program
Baksätet kan fällas ner helt eller delvis och flyttas i längdled allt efter behov. Inredningen är alltså i högsta grad flexibel och bilen hör till de mångsidigare bland kompaktvagnarna.

Motorprogrammet omfattar snåltrimmade, turboladdade bensin- och dieselmotorer från 75 till 140 hästkrafter. Bilen tillverkas på GM-fabriken i spanska Zaragoza och börjar säljas på sommaren i år.

DESIGN. Den höga och rymliga minibusskarossen har piffats till med en �knäckt� midjelinje som har den praktiska fördelen att man får en bättre sikt snett framåt både från fram- och baksäte. Foto: Opel

DESIGN. Den höga och rymliga minibusskarossen har piffats till med en �knäckt� midjelinje som har den praktiska fördelen att man får en bättre sikt snett framåt både från fram- och baksäte. Foto: Opel

Publicerad 24 January 2010 03:00