SHOPPING. Är en stor anledning till att skåningarna åker på kortsemester. Lägre priser och störrre utbud lockar. Foto: Future Imagebank

SHOPPING. Är en stor anledning till att skåningarna åker på kortsemester. Lägre priser och störrre utbud lockar. Foto: Future Imagebank

Shopping lockar skåningarna på kortsemester

Danmark och Tyskland populäraste resmålen

Av
Nina Ganeteg

RESOR. Kortsemester i grannländerna är populärt bland skåningarna. Den låga valutakursen och möjlighet till shopping lockar.

Skåningarna är ett folk som gärna reser och kortsemester är populärt, uppger Stena Line i ett pressmeddelande. Varje år reser 85 procent av skåningarna utomlands och Danmark, som är favoritresmålet, besöks årligen av 78 procent av skåningarna. Tvåa på topplistan är Tyskland, dit 15 procent beger sig varje år.

– Kortsemester i våra grannländer har alltid varit populärt, säger Martin Ahlgren, PR-ansvarig på Stena Line. Att Tyskland har upptäckts av så många resenärer från Sydsverige är roligt. 54 procent nämner att bra shopping lockar medan 45 procent föredrar den goda maten och 40 procent säger att den smidiga resvägen är det bästa.

3 000 kronor lagom
Valutakursen är en viktig parameter när man väljer resmål tycker ungefär hälften av de tillfrågade och 39 procent uppger att kortsemestern får kosta max 3 000 kronor. 18 procent kan dock tänka sig att lägga 4 000 kronor på sin semester medan 23 procent anser att det räcker med 2 000 kronor.

Ett resmål som ökar i popularitet är Polen.
- Prismedvetenheten är kanske en anledning till att exempelvis Polen får fler och fler besök, säger Maetin Ahlgren. Hela 51 procent av svenskarna, inklusive skåningarna, nämner nämligen låga priser som det bästa när man reser till Polen. Men även fina historia upplever och kultur är populärt.

Kläder och sprit
Vad är det då skåningarna shoppar på sin resa? I topp när det gäller inköpen hamnar vin, som 49 procent handlar. Kläder inhandlas av 48 procent och sprit av 39 procent. Förutom bättre priser är även annorlunda utbud och större tillgång en av anledningarna till att man shoppar.
 

Slumpvis utvalda

Stena Lines Resebarometer om bilsemester har genomförts på uppdrag av rederiet Stena Line i september 2009. 1 000 personer mellan 18 och 70 år har svarat på ett 20-tal frågor med hjälp av internetintervjuer. Intervjupersonerna är slumpvis utvalda.

Publicerad 29 January 2010 10:27