DESIGN. Nya Kia cee'd SW har precis som föregångaren en återhållsam design på den praktiskt höga karossen. Enda märkbara skillnaden är den tydligare markerade kylargrillen. Foto: Ian Maasing

DESIGN. Nya Kia cee'd SW har precis som föregångaren en återhållsam design på den praktiskt höga karossen. Enda märkbara skillnaden är den tydligare markerade kylargrillen. Foto: Ian Maasing

Vardagens trotjänare

”Alltför sävlig för en förare med rallykomplex”

Av
Iva Maasing

MOTOR. Sydkoreanerna följer japanerna i fotspåren när det gäller bilar. Det första steget var att tillverka enkla och prisbilliga bilar hemma i Japan och Sydkorea och skeppa dem till Europa. Steg två var att uppgradera bilarnas teknik och design och se till att driftsäkerheten och hållbarheten blev minst lika god som på de europeiska medtävlarna.

Steg tre var att låta europeiska ingenjörer och formgivare utveckla bilar för europeiska kunder och tillverka dem i nybyggda europeiska fabriker. Och försöka hålla ett hyggligt lågt pris på dessa bilar. Så gjorde japanska Toyota med småvagnen Yaris och så har sydkoreanska Kia gjort med den lilla mellanklassaren cee´d (uttala siid).

Utökad garanti
Sydkoreanerna har därefter vågat sig på ett fjärde steg som japanerna ännu inte tagit. Nämligen att ge bilarna extra lång garanti. Det gäller bilar från både Kia och dess moderbolag Hyundai. Alla Kia som säljs och registreras efter den 1 januari 2010 har den nya sjuårs- eller 15 000-milagarantin.

Den rymliga femdörrars kombiversionen av Kia cee´d har fått modellbeteckningen SW, där Kia hävdar att bokstäverna står för Sporty Wagon och inte för Station Wagon. Men så mycket sportigt går det inte att finna hos bilen. Den rullar bekvämt fjädrad och hyggligt tyst genom hela fartregistret precis som en vardagens trotjänare förväntas göra.

Styrningen är lugn, alltför sävlig för en förare med rallykomplex, och kurshållningen är stadig. På sträv barmark griper antispinn- och antisladdsystemen in lagom snabbt och kraftigt, på snöig och isig väg hinner de dock inte alltid med, i synnerhet om bilen inte har greppriktiga dubbdäck utan halkar omkring på friktionsdäck.

Ingen besparing
Testbilen har en hyggligt ljuddämpad diesel som driver smidigt i de låga varvtal man kör med i vardagstrafiken. Den automatiska tomgångavstängningen eller start/stoppautomatiken fungerade dock inte under testperiodens kalla dagar.

Det gäller inte bara för Kia utan för alla sådana system, särskilt om de sitter på dieselmotorer som har svårt att bli tillräckligt varma i vinterkyla. Det man skulle kunna spara i bränsle med tomgångsavstängningen förlorar man i stället på att motorn inte kommer upp i tillräckligt hög arbetstemperatur. Vi bokförde 0,65 – 0,70 liter milen i kylslaget och ibland snöigt väder.

KOMFORT. Höga dörröppningar som ger ett bekvämt insteg och en jättestor baklucka genom vilken man kan hiva in en öronlappsfåtölj eller annat skrymmande man hittat på loppis. Foto: Ian Maasing

KOMFORT. Höga dörröppningar som ger ett bekvämt insteg och en jättestor baklucka genom vilken man kan hiva in en öronlappsfåtölj eller annat skrymmande man hittat på loppis. Foto: Ian Maasing

KOMFORT. Med den stora spaken kan man enkelt ”pumpa upp” den vilsamt släta förarstolen till lagom höjd. Foto: Ian Maasing

KOMFORT. Med den stora spaken kan man enkelt ”pumpa upp” den vilsamt släta förarstolen till lagom höjd. Foto: Ian Maasing

PRESTANDA. Testbilens diesel är hyggligt ljuddämpad och driver smidigt vid vardagskörningens låga varv. Foto: Ian Maasing

PRESTANDA. Testbilens diesel är hyggligt ljuddämpad och driver smidigt vid vardagskörningens låga varv. Foto: Ian Maasing

Kia cee´d SW 1.6 CRDI ECO

Tillverkad i: Slovakien. Typ: 5 dörrars 5 personers kombi. Mått/Vikt: längd 449 cm, bredd 179 cm, höjd 153 cm, axelavstånd 265 cm, tank 53 l tjänstevikt fr 1502 kg Motor: 4 cyl direktinsprutad turbodiesel 1582 cc effekt 115 hk/85 kW vridmoment 255 Nm–1900 r/m. Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6 växlar Hjulupphängning: fram fjäderben, bak multilänk. Styrning: kuggstång/elservo vändcirkel 10,4 m. Bränsleförbrukning: 4,5 l/100 km vid bl körning CO2: 119 g/km Prestanda: 188 km/h, 0-100 km/h 11,5 sek Fordonskatt: 2 031 kr Pris: fr 181 900 kr Testbilens pris: 199 100 kr

Publicerad 01 February 2010 03:00