DESIGN. Kia Venga har en kompakt men rymlig kaross med mjukt rundade former. Foto: Ian Maasing

DESIGN. Kia Venga har en kompakt men rymlig kaross med mjukt rundade former. Foto: Ian Maasing

Miljötänk som är rätt i tiden

Gott betyg för nya kompaktbilen Venga med dieselmotor

MOTOR. Ska man köpa en bil som ligger rätt i tiden, ska det självklart vara en miljöbil. Den ska också ta liten plats på vägar och gator men gärna vara rymlig och luftig inuti. Då ligger Kias nya kompaktbil Venga med dieselmotor helt rätt i tiden. Den lilla dieselmotorn förbrukar enligt bränsledeklarationen minimala 0,45 liter bränsle per mil blandad körning, vilket gör att koldioxidutsläppet kommer under den svenska miljöbilsgränsen 120 gram per kilometer. Det är bara att tacka och ta emot miljöbilspremien som för närvarande innebär fem års befrielse från bilskatt. Väl maskerad Motorn driver lagom starkt i vardagstrafikens lugna takt. Men den kan kännas något orkeslös i längre och brantare uppförsbackar, särskilt med tyngre last i bilen och med snö på vägbanan. Några 0,45 liter milen kom vi naturligtvis inte ned till i den sydsvenska polarvintern, men vi noterade helt acceptabla 0,58-0,63 liter milen. Försök att göra det med en miljöbilsklassad etanol- eller hybridbil! Med sina 407 centimeter i längd och 177 centimeter i bredd tar den inte mycket plats på marken. Den höga och i grunden ganska kantiga karossen, där kantigheten maskeras väl av de mjukrundade hörnen, rymmer utan vidare fyra fullvuxna plus ett barn. Lastutrymmet är riktigt stort även med uppfällt baksäte och under de dubbla lastrumsgolven hittar vi ett reservhjul. Det tackar vi för! Stadig kurshållning Från sin höga position kan föraren enkelt manövrera kompakta Venga i och ur trånga parkeringsplatser. På landsväg susar den fram hyggligt fjädrad och med stadig kurshållning samt lugn styrning. Antisladdsystemet griper in ganska tidigt som det ska på en vardagsbil. Ovanpå ovanstående goda vitsord kommer därtill att Kia levererar Venga, liksom de övriga Kia-modellerna, med sju års nybilsgaranti. iVA maasing Kia Venga 1.4 CRDI ECO Tillverkad i: Tjeckien. Typ: 5 dörrars 5 personers kombi. Mått/Vikt: längd 407 cm, bredd 177 cm, höjd 160 cm, axelavstånd 262 cm, tank 48 l, tjänstevikt fr 1445 kg. Motor: 4 cyl direktinsprutad, turbodiesel 1396 cc, effekt 90 hk/66 kW, vridmoment 220 Nm -1900 r/m. Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6 växlar Hjulupphängning: fram fjäderben, bak multilänk. Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 10,4 m. Bränsleförbrukning: 4,5 l/100 km vid bl körning. CO2: 117 g/km. Prestanda: 167 km/h, 0-100 km/h 14,5 sek Fordonskatt: 1 937 kr. Pris: fr 154 900 kr. Testbilens pris: 185 000 kr.


KOMFORT. Genom de fyra höga dörrarna kommer man lätt i och ur Kia Venga. Foto: Ian Maasing

KOMFORT. Genom de fyra höga dörrarna kommer man lätt i och ur Kia Venga. Foto: Ian Maasing


ÖVERBLICK. Sätena är vilsamt höga och föraren får en bra översikt från sin höga position. Foto: Ian Maasing

ÖVERBLICK. Sätena är vilsamt höga och föraren får en bra översikt från sin höga position. Foto: Ian Maasing


PRESTANDA. Testbilens lilla diesel kan köras bränslesnålt men tappar orken i uppförsbackar. Foto: Ian Maasing

PRESTANDA. Testbilens lilla diesel kan köras bränslesnålt men tappar orken i uppförsbackar. Foto: Ian Maasing

Publicerad 17 March 2010 03:00