VIDBRÄNT. Det svarta, lite brända som kan bli när man grillar ska man akta sig för eftersom det innehåller cancerogena ämnen menar näringsfysiolog Josefina Takacs. FOTO: Future Imagebank

VIDBRÄNT. Det svarta, lite brända som kan bli när man grillar ska man akta sig för eftersom det innehåller cancerogena ämnen menar näringsfysiolog Josefina Takacs. FOTO: Future Imagebank

Hälsokoll vid grillen

"Fisk är ett jättebra alternativ"

Av
Caroline Jensen

HÄLSA. När kvällarna blir ljusare och temperaturen stiger flyttar matlagningen ut i trädgården, eller på balkongen. Vi svenskar är ett grillande folkslag och var och varannan kväll fylls villakvarteren av sköna dofter av stekande kött.
Men hur hälsosam är egentligen vår sommarkost? Feta köttbitar tillhör plötsligt vardagen, och under sommarmånaderna verkar även alkoholen flöda friare än under resten av året. Det tullas på bag-in-boxen alldeles oavsett om det är lördag, tisdag eller söndag, "För det är ju ändå semester".

Cancerogena ämnen
Josefina Takacs, näringsfysiolog, säger att det viktigaste är att inte grilla maten för hårt.
– Det svarta, lite brända, som lätt blir på maten när man grillar innehåller cancerogena ämnen, så det ska man akta sig för. Sedan är det en del som inte mår bra av den ökade köttmängden, det kan bli störningar i magen, och vissa med reumatiska besvär kan också uppleva att besvären blir svårare när man äter mer kött, berättar hon.

Kalorier i vin
– När det gäller vinet ska man inte glömma bort att det faktiskt är en hel del tomma kalorier i det. Mot slutet av semestern kanske byxorna sitter åt mer i midjan än förut, och det kan faktiskt bero på vinet. Att dricka vin ofta är inte särskilt hälsosamt. De studier som har gjorts som visar på en positiv hälsoeffekt av ett lågt men dagligt intag syftar ju till hjärt/kärlsjukdomar, och säger ingenting om till exempel vikt eller alkoholproblem i övrigt, och levern får helt klart jobba hårdare. Men visst, en i övrigt frisk person som rör på sig klarar av en period med lite högre konsumtion än normalt, säger Josefina Takacs.

Vad kan man tänka på för att vara lite mer hälsosam vid grillen?
– Fisk är ett jättebra alternativ. Grönsaker går också alldeles utmärkt att grilla, allt från aubergine till lök till vitlök. En annan bov när vi grillar är den feta såsen som vi gärna har till. Ersätt den med en mangosalsa, eller ett hemgjort, magert alternativ som tzatziki. Det är bättre för kroppen än den klassiska bearnaisen!

EXPERT. Näringsfysiologen Josefina Takacs tipsar om hälsosammare alternativ. FOTO: Hälsolandslaget

EXPERT. Näringsfysiologen Josefina Takacs tipsar om hälsosammare alternativ. FOTO: Hälsolandslaget

SOMMARTIDER. I grilltider ökar vi vår konsumtion av både kött och vin. FOTO: Future Imagebank

SOMMARTIDER. I grilltider ökar vi vår konsumtion av både kött och vin. FOTO: Future Imagebank

Publicerad 01 June 2010 03:00