Peter Söderling.

Peter Söderling.

”Var noga med spenaten!”

Av
Peter Söderling tema.redaktion@lokaltidningen.se www.petersoderling.se

HÄLSA/PETERS HÄLSOSPALT. När jag började jobba med kost och träning så var det ganska många som inte riktigt visste vad antioxidanter var för någonting.

Men i dag finns ordet med i de flestas vokabulär och man förstår även dess innebörd; att det handlar om små nyttiga ämnen som skyddar oss mot oxidationen och skadeverkan som sker på kroppens celler.

Jag läste en intressant artikel från United States Department of Agriculture, där man tar upp olika grönsaker och frukter och dess ORCA-värden. ORCA kan vi förklara som ett värde på hur mycket nyttigheter det finns i livsmedlet. Ju högre desto bättre.

Livsmedel som innehåller antioxidanter verkar ha positiva egenskaper för vår hälsa, så var nog med att äta upp din broccoli och spenat!

Precis som frukt, bär och nötter innehåller grönsaker väldigt mycket antioxidanter utan att för den delen innehålla lika mycket energi som frukten gör.

Det kan vara lite svårt att exakt uppskatta mängden antioxidanter som vi behöver per dag. Det är väldigt många faktorer som spelar in. Kön, ålder, sjukdomar, livsstil och så vidare.
Men om vi ska hålla oss till vad Livsmedelsverket rekommenderar bör vi ligga på cirka 500 gram frukt och grönt om dagen.
Under vissa perioder som under vintern skulle man kanske behöva höja nivån en aning för att stå emot alla infektioner som är i omlopp under den perioden.

Ät och lev sunt!


Publicerad 01 October 2011 06:00