"Som småbarnsförälder är det lätt att skylla på barnen, men om man är sann mot sig själv hinner man faktiskt ganska mycket", säger Johan Forsberg, författare till "Det sunda förnuftet".

Nya vanor - som håller hela året

Av
Linnea Bolter

NYSTART. Nyår är en bra tid för förändring, men hur får man egentligen nyårslöftena att hålla? Och hur passar man in dem i familjelivet? Johan Forsberg, författare till "Det sunda förnuftet", har verktygen som får dig att lyckas.

Hur många gånger har man inte lovat sig själv att rivstarta det nya året med en massa sunda vanor? Man ska äta sallader till lunch, träna fyra pass i veckan och titta mindre på tv. Men redan efter ett par veckor hinner ofta verkligheten i kapp de storslagna planerna. Man hämtar barnen från dagis, lagar middag, tvättar, städar och nattar som vanligt. När vardagsbestyren är avklarade känns det sådär lagom lockande att traska ut i kylan bara för att kasta sig in i ett hurtigt gympass.

Massor att vinna
Johan Forsberg, aktuell med boken "Det sunda förnuftet", menar att man som förälder har massor att vinna på att satsa på bättre vanor än snabblagade halvfabrikat och stillasittande kvällar i soffan. Man får en helt annan ork och blir mer närvarande med barnen.
– Som småbarnsförälder är det lätt att skylla på barnen, men om man är sann mot sig själv hinner man faktiskt ganska mycket.
Varning bara för att gå ut för hårt med nyårslöftena. Om man inte tänker igenom sin livssituation ordentligt inser man snart att det blir svårt att få ihop allt.
– Satsar man på att göra om livet på två veckor, hänger hjärnan inte med. Har man barn måste man planera sitt livspussel och fundera på var man ska stoppa in träningen, säger Johan Forsberg.
Det är också lätt att man sneglar lite för mycket på olika quick fix-metoder. På två månader ska man ha kommit i form och helst ha fått rutor på magen. Få funderar på hur de ska fortsätta leva ett sunt liv när åttaveckors-kuren har passerat.
– Många översätter träning till att gå på gym, men om man tränar hemma istället spar man enormt mycket tid. Gör övningar som armhävningar, knäböj och utfall framför Rapport eller innan du går och lägger dig. Huvudsaken är att det blir av, säger Johan Forsberg.

Kollegor kan fungera lika bra som PT
Det svåraste med förändringarna är att hitta den inre drivkraften som krävs. Vanorna vi har är djupt rotade och för att få till en långsiktig livsstilsförändring måste man ändra sitt beteende. En bra utgångspunkt, menar Johan Forsberg, är att man gör omställningen för sin egen skull – för att vara snäll mot sin kropp och för att orka mer. Det kanske kan kännas lite ovant om man är mitt uppe i vardagssnurren, när man har barn är det som bekant lätt att lägga sig själv åt sidan.
– För mig kom motivationen när jag började jobba med en personlig tränare. Det var en känsla som kom inifrån och som växte sig starkare och starkare. Har man inte möjlighet att anlita en PT kan ett gäng kollegor fungera lika bra – det finns olika lösningar för alla, säger Johan Forsberg.

Kosten mest avgörande
Träning i all ära, men för Johan Forsberg har ändå kostomställning varit mest avgörande för livskvaliteten. Han inbillade sig att överkilona hade med åldern att göra, men fick ett uppvaknande när hans mamma sa att hon knappt kände igenom honom längre. Från att ha ätit stora mängder godis och sötsaker lade han helt om sina matvanor.
– Jag är mycket piggare och gladare nu, eftermiddagsdipparna finns inte längre. Humöret är också jämnare och jag orkar leka och vara aktiv med mina barn. Jag har också fått ett bättre tålamod när det gäller att sätta gränser. Tidigare var jag mer ?varsågod, här får du en glass – och håll tyst?.
Ett vanligt missförstånd som gör att många släpper tanken på att bli mer hälsosam, är att nyttig mat är både dyr och krånglig. När man har familj kan det ju också kännas övermäktigt att laga specialmat till sig själv. Men även om barnen knappast behöver minska på kolhydraterna, går det ofta bra att introducera dem till hälsosammare mat, tror Johan Forsberg.
– Välj något nyttigare än falukorven, som biff minute, kyckling eller tonfisk. Lagar du snabbpasta till barnen, byt ut den mot keso till dig själv. Svårare än så behöver det inte vara.
Enkla livsförändringar är en förutsättning för att få nyårslöftena att hålla hela året – och helst ännu längre förstås. Satsa alltså på korta, men regelbundna träningspass, ersätt sockret och de snabba kolhydratsbovarna med nyttigheter och gå in för att fatta små men viktiga beslut varje dag.
– Bjud upp till aktiv lek eller promenera till skolan istället för att skjutsa med bilen. Är ni på ett snabbmatställe – ta en sallad och mineralvatten istället för pommes och läsk, säger Johan Forsberg.
Kort sagt, låt medvetna val styra vardagen. Men deppa inte ihop om, eller kanske när, du trillar dit med pizza och smågodis framför favoritprogrammet.
– Ta nya tag i morgon istället. Det handlar inte om att sluta med fredagsmyset och allt man tycker är gott, utan om att inte unna sig på slentrian. Låt det sunda förnuftet styra helt enkelt, säger Johan Forsberg.

Fem tips till ett sundare 2013:

- Fundera igenom din livssituation: När och hur ska du få in träningen? Satsa på korta hemmaträningspass så att du verkligen kommer igång. - Tänk så aktiv som möjligt. Som småbarnsförälder har man stor möjlighet att leva ett rörligt liv. Delta i barnens lek, promenera till dagis eller skola och hitta på fartiga aktiviteter. - Bli uppmärksam på dina vanor. Gör medvetna val istället för att gå på slentrian. Det gör att du ifrågasätter invanda beteenden som att alltid ta en bulle till eftermiddagsfikat. - Byt ut de snabba kolhydraterna mot långsamma. Satsa på grönsaker till varje mål och frukt med keso till mellanmål så att du blir mindre sötsugen. - Var inte för hård mot dig själv. Det är inte meningen att du ska bli ett hälsofreak som aldrig får unna sig något. Mys loss med barnen, men undvika att äta en chipspåse av gammal vana.

Publicerad 02 January 2013 12:13