Nya Honda CR-V är en äkta crossover med sin personbilsmjuka överdel och sin mera SUV-betonade, robusta nederdel.

Nya Honda CR-V är en äkta crossover med sin personbilsmjuka överdel och sin mera SUV-betonade, robusta nederdel.

Honda CR-V:

En mogen crossover

Av
Ian Maasing

TEST. Nya Honda CR-V för europeiskt bruk debuterade på bilsalongen i Paris i höstas. Jämfört med den förra generationen kvarstår det mesta och vid en första anblick ser det ut som en facelift. Men anstränger man sig lite mer hittar man en mängd förändringar och förbättringar. Tyvärr stiger priset också med de intressanta tillvalen.

Honda CR-V är fortfarande en crossover, även om Honda själv envisas med att klassa bilen som en kompakt SUV. Med sina mjukt svepande linjer är överbyggnaden ännu smäckrare än sin föregångare och den lite klumpiga nosen har fått ett rejält ansiktslyft med en mjukare och säkrare linjeföring. Sedan lanseringen 1995 har över 5 miljoner CR-V tillverkats.
De vardagspraktiska höga dörröppningarna gör det lätt att stiga i och ur bilen till de vilsamma, lagom höga och släta framsätena. Den höga förarpositionen ger bra överblick över trafiken. För oss lite större nordbor känns baksätet fortfarande i minsta laget. Tyvärr kan man inte justera sätet i längsled medan ryggstödet kan ställas i två olika vinklar.

Stort och lättlastat
Bagagerummet är stort och lättlastat. Vill man ha ett ännu större lastutrymme går det med två enkla handgrepp att fälla ner baksätets tudelade ryggstöd. Nödreservhjulet ligger som tidigare under bagagerumsgolvet. Tack vare den elektriskt manövrerade bakluckan slipper man bli smutsig om händerna vid öppning och stängning. Dock kunde den öppna högre så att man slipper slå i huvudet.
Nya Honda CR-V ligger ännu stabilare på vägen än föregångaren och går tyst och komfortabelt. Den tar sig effektivare fram på sand, lera, snö och andra lösa underlag tack vare de större hjulen och den vidareutvecklade, elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen. Den fungerar i princip som den svenska Haldexdrivningen, med en flerlamellkoppling som blixtsnabbt fördelar drivningen mellan fram- och bakhjul. Bilen är dock inte avsedd för äventyr ute i vildmarken eftersom markfrigången bara är 16,5 cm.
Samarbetar bra
Antisladdsystemet griper in lagom tidigt och verksamt som det ska på en bil med en ganska hög tyngdpunkt, och därmed ökad risk för vältning vid en tvärsladd.
Drivkraften levereras av den väl beprövade och förfinade 2,2-liters dieselmotorn på 150 hästkrafter och med vridmomentet 350 Newtonmeter vid 2000 varv per minut. Den härligt dragkraftiga dieseln samarbetar bra med den 5-växlade automatlådan. Under vår testkörning noterade vi 0,75-0,85 liter milen med 18 tums vinterfriktionsdäck på både snö och regnigt väglag.


Publicerad 07 January 2013 16:30