Nya Maserati Quattroporte har en slank elegant kaross med en dynamisk front, stort axelavstånd och linjeskön överbyggnad.

Nya Maserati Quattroporte har en slank elegant kaross med en dynamisk front, stort axelavstånd och linjeskön överbyggnad.

Maserati Quattroporte:

Större och starkare

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Med nya krafttag ska Maserati, som ingår i Fiat-koncernen, ge medtävlarna en match. Redan 2015 ska man leverera 50 000 fordon på årsbasis jämfört med dagens blyga 6 200. Först ut är den helt nya generationen av sportiga lyxlimousinen Maserati Quattroporte.

Den är litet av samma andas barn som Audi A8, BMW 7-Serie, Mercedes S-klass, Jaguar XJ och Porsche Panamera. Alltså en stor, fyradörrars limousine med sportiga egenskaper men med ett ganska diskret utseende. Modellbeteckningen Quattroporte betyder förresten just "fyra dörrar".

Imponerande längd

Med en imponerande längd på 526 centimeter, 195 cm bredd, 148 centimeter höjd och axelavståndet 317 centimeter samt en optimal viktfördelning på 50:50 har Maserati skapat en ännu större och sportigare lyxlimousin. Två nya motorer, konstruerade tillsammans med Ferrari, en 3-liters V6 motor på 410 hästkrafter och en 3,8-liters V8 på 530 hk, båda med dubbla turbokompressorer.
Först ut på marknaden är V8:an. Som en äkta Ferrarimotor svarar den omedelbart på gaspedaltryckning och ylar snabbt upp genom varvtalsregistret. 650 Newtonmeter nås redan vid 1800 varv. Den åttaväxlade automatiska lådan växlar blixtsnabbt och vill man sköta om växlingen på egen hand finns det paddlar vid ratten. Bilen accelererar från 0–100 kilometer i timmen på 4,7 sekunder och toppfarten är 307 kilometer i timmen. Snabbt för en så stor bil!

Ställbar sportighet

Precis som de andra sportlimousinstillverkarna har Maserati försett sina bilar med ställbar sportighet. Till vardags kör man riktigt mjukt och komfortabelt, för att sekundsnabbt få bilen sportig (men mer obekväm) när lusten faller på. Med modern elektronik är det enkelt att ändra motorns gaspådrag och automatlådans växlingsprogram så att gensvaret blir snabbare när man ställer in sport- eller racerprogrammet. Samtidigt styvas stötdämpare upp och antisladdsystemet ställs om så att det ingriper senare.
På Maserati Quattroporte kan man också koppla ur stabiliseringen och även då uppför sig den stora bilen med sitt jättelånga axelavstånd anständigt. Råkar man ge för mycket pådrag i en hal kurva kasar de drivande bakhjulen ut sakta och lugnt och man hinner gott och väl parera med den exakt verkande styrningen.
Senare under året kommer båda versionerna också att finnas med fyrhjulsdrift, vilket säkert får bilen att ligga som klistrad på vägen och i kurvorna.

Publicerad 09 January 2013 09:08