Pickupen Ford Ranger Wildtrak, med fyradörrars Double Cab-kaross, är ett stabilt bygge.

Pickupen Ford Ranger Wildtrak, med fyradörrars Double Cab-kaross, är ett stabilt bygge.

En bekväm arbetshäst

Av
Ian Maasing

TEST. Vilken biltyp toppar tio i topp listan i USA år efter år? Jo en pickup. På första plats hittar vi en Ford F-Serie. Förra året såldes 645 316 F-Serie pickuper. Denna förstaplacering har stått sig de senaste 31 åren. Därför är det inte så konstigt att Ford tog ett beslut att erövra världen utanför USA med en helt nykonstruerad kompakt pickup, Ford Ranger.

Med sin mjukt rundade nos och ganska korta flak (161 centimeter på längden) ser Ford-pickupen riktig snäll ut. Men den är faktiskt 5,36 meter lång och har ett axelavstånd på 3,22 meter. Man får ta ett rejält steg uppåt när man ska in i bilen. Sedan är det enkelt att sätta sig till rätta på den lagom släta och komfortabla framstolen. Till skillnad från tidigare pickuper sitter man högt över innergolvet och får ännu bättre överblick över omgivningen.

Flak för oömma grejor
Och den överblicken behövs när man ska manövrera bilen på trånga utrymmen, inte bara för att den är så stor utan även för att vändcirkeln kräver det. Men det är lätt att snurra på ratten, varför det går förhållandevis bra när man manövrerar den på trånga svenska shoppingparkeringar. Vid backövningar kommer bilens backkamera till god användning. Se bara till att du torkat av smutsen på linsen.
Baksätet är väl tilltaget och rymmer två fullvuxna som också sitter komfortabelt. Annars används baksätet mestadels som ett väder- och stöldskyddat lastutrymme. Flaket, som klarar en rejäl last i kilo räknat, är avsett för oömma grejor. Man kan naturligtvis sätta en kåpa över flaket, men den ger inte alltid ett hundraprocentigt skydd mot väder och vind – och långa fingrar.

En stabil ram
Bilen har en stabil ram och framhjulen är upphängda med stadiga, dubbla tvärlänkar medan bakhjulen sitter på en robust, bladfjäderupphängd stel bakaxel. Det är fråga om proffsgrejor avsedda för seriös framfart i besvärlig terräng. Alltså något för skogsmän och jordbrukare.
Testbilens femcylindriga 3,2 liters dieselmotor på 200 hästkrafter och vridmomentet 470 Newtonmeter redan vid 1500 varv ger den 2,2 ton tunga bilen bra prestanda. Via en 6-växlad automatlåda, inkopplingsbar fyrhjulsdrivning och fördelningsväxellåda med lågväxel samt bakaxelväxel med diffbroms, överförs drivkraften till hjulen.

Driver bra i lågvarv
Vill man dra ett riktigt tungt släp på en lerhal skogsväg lägger man i fyrhjulsdrivningen och lågväxeln med vridknappen, och kommer hur långt som helst! Man får dock göra en räkneövning dessförinnan så att man vet vilket körkort som krävs med de nya bestämmelserna. Har man ett E-kort kan dock släpet väga det maximala för den här bilen, nämligen hela 3 350 kilo.
Dieseln driver bra från lågvarv och nöjer sig med cirka 1,0 liter per mil vid blandad körning. Men den känns lite rå vid tomgång. I landsvägsfart dämpas ljudet och bilen går förvånansvärt tyst upp till motorvägshastighet. Kurshållningen är bra och tack vare både antispinn och antisladd ingriper systemen när så behövs. Vill man höja komforten och få den ännu mer kursstabil kan man lyfta upp ett par extra hundra kilon på flaket!


Ford Ranger Double Cab Wildtrak 4x4

Tillverkad i: Sydafrika. Typ: 4 dörrars 5 personers pickup. Mått/Vikt: Längd 536 cm, bredd 185 cm, höjd 185 cm, axelavstånd 322 cm, tank 80 l tjänstevikt fr 2241 kg. Motor: 5 cyl 3198 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 200 hk/ 147 kW, vridmoment 470 Nm–1500 r/m. Kraftöverföring: Bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Hög/låg växel, 6-växlad automat Hjulupphängning: Fram dubbla tvärlänkar, bak stel axel. Styrning: Kuggstång/servo. Vändcirkel: 12,4 m. Bränsleförbrukning: 10,4 l/100 km vid blandad körning. CO2: 274 g/km. Prestanda: 175 km/h 0–100 km/h 10,4 sek. Fordonskatt: 8405 kr. Pris: Från 386500 kr. Testbilens pris: 395400 kr.

Publicerad 16 January 2013 10:20