Nya mikrobussen Ford B-Max har en vardagspraktiskt hög och kantig kaross.

Nya mikrobussen Ford B-Max har en vardagspraktiskt hög och kantig kaross.

En praktisk mikrobuss

Av
Ian Maasing

TEST. Fords bidrag till de vardagspraktiska högbyggda små lådbilarna, eller mikrobussarna, heter B-Max. I samma klass finns redan Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20, Kia Venga och Opel Meriva. Alla är drygt 400 centimeter långa och minst 160 centimeter höga samt rymmer bekvämt fyra-fem fullvuxna plus bagage.

Ford B-Max baserar sig på småbilen Ford Fiesta men har en 11 centimeter längre och 10 centimeter högre kaross varför man kommer obesvärat i och ur den och sitter vilsamt högt och rymligt såväl fram som bak. Plus för vanlig startnyckel och traditionell handbroms. Instrumentpanelen upplevs som lite rörig men efter en stund vänjer man sig.

Skjutdörrar bak
Bagageutrymmet är hyggligt stort. Vill man ha ett riktigt stort lastutrymme kan baksätena fällas ner helt eller delvis och likaså framsätespassagerarens ryggstöd för de riktigt långa sakerna. Tyvärr hittar vi inget reservhjul utan bara en nödreparationssats. Plats finns dock för ett nödreservhjul under golvet.
För att göra det ännu lättare att komma i och ur baksätet är de bakre sidodörrarna skjutdörrar och så har man tagit bort B-stolparna, alltså takstolparna mellan fram- och baksätet. Ford menar att man med konstruktionen av extra förstärkta dörrar med låsmekanismer ger lika säkert skydd för de åkande som en bil med fasta B-stolpar. Med denna dörrlösning kan man också parkera bilen i en ännu trängre lucka utan att de i baksätet får det svårt att kliva i och ur.

Påtvingad lösning
Eftersom B-stolparna är borttagna har man tvingats till en lösning där säkerhetsbältena är integrerade i framsätena. De relativt korta ryggstöden och arrangemanget med bältet som löper ut i axelhöjd kräver dock en kort människa. Ju längre du är desto hårdare kommer bältet att belasta ditt axelparti. Efter en stunds körning börjar det krampa. Dessutom är det svårt att få tag i bältena.
Testbilen har en liten snåltrimmad trecylindrig bensinmotor på 100 hästkrafter. Med hjälp av en liten turbokompressor reagerar den sekundsnabbt på gaspådrag, varför bilen inte har några problem med omkörningsacceleration eller backtagning.

Diskret morrande
Motorn samarbetar väl med den femväxlade manuella lådan och det känns faktiskt vilsamt att slippa en sjätte växel. Vi bokförde 0,65–0,70 liter milen vid blandad körning i omväxlande vinterväder. Vi kom aldrig i närheten av den deklarerade förbrukningen på 0,49 liter per mil.
Bilen uppför sig lugnt på snöiga och isiga vägar, med en säker kurshållning i grunden och ett lagom tidigt ingripande antisladdsystem som i nödfall försöker rädda situationen. Karossen kränger en del vid frän kurvtagning men vem kör en sådan här familjebil som en rallyracer?
I landsvägsfart rullar den kompakta bilen hyggligt fjädrad och med motorn diskret morrande.



Ford B-Max 1.0 EcoBoost

Tillverkad i: Rumänien. Typ: 5 dörrars 5 pers kombi. Mått/Vikt: Längd 408 cm, bredd 175 cm, höjd 160 cm, axelavstånd 249 cm, tank 48 l, tjänstevikt fr 1332 kg. Motor: 3 cyl 999 cc, direktinsprutad bensinturbo, effekt 100 hk/74 kW, vridmoment 170 Nm–1400 r/m. Kraftöverföring: Framhjulsdrift 5 växlar. Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak halvstel axel. Styrning: Kuggstång/elservo. Vändcirkel: 11,0 m. Bränsleförbrukning: 4,9 l/100 km vid blandad körning. CO2: 114 g/km. Prestanda: 175 km/h. 0–100 km/h: 13,2 sek. Fordonsskatt: 360 kr. Pris: Från 168300 kr. Testbilens pris: 204400 kr.

Publicerad 23 January 2013 10:34