Nya Renault Captur är en liten crossover med personbilsmjuk överdel och en mera SUV-betonade nedre del.

Nya Renault Captur är en liten crossover med personbilsmjuk överdel och en mera SUV-betonade nedre del.

Renaults bidrag till mini-trenden

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Trenden går mot mindre och bränslesnålare bilar. Men de krympta bilarna får inte bli obekvämt trånga varför de måste ha en hög och mer kantig kaross. Nu kommer Renault med sitt bidrag – en liten crossover.

Den visades första gången som konceptbilen Captur på bilsalongen i Genève 2011, men då med ett mycket bulligare och futuristiskt utseende.
Nya Renault Captur, som baserar sig på nya Renault Clio plattformen, är en typisk crossover, i det här fallet en korsning med en suvs höga nedre del och en kombisedans strömlinjeformade överdel. Alltså samma andas barn som det redan serietillverkade koncernsyskonet Nissan Juke.

Ett tuffare utseende

Renault Captur är 412 centimeter lång. För ett tuffare utseende är tröskellådor och hjulhusen plastskodda, däck och fälg har fått större dimension och en för bilen speciell två-tons lack har tagits fram. Enligt Renault kommer denna "Urban Crossover" inledningsvis med framhjulsdrift, vilket gör den väl anpassad för asfaltdjungeln och inte för seriös terrängkörning.

Svenska priserna inte fastställda
Med nya bensin- och dieselmotorer, som bland annat sitter i nya Clio, kommer Captur få bra prestanda och låg bränsleförbrukning.
Bilen premiärvisas på bilsalongen i Genève nu i mars och lanseras på de europeiska marknaderna senare i år. De svenska priserna är ännu inte fastställda.

Publicerad 23 January 2013 10:51