Framtidsdagen på Kristianstads Högskola hålls den 21 mars. Foto: Paola Nordgren

Framtidsdagen på Kristianstads Högskola hålls den 21 mars. Foto: Paola Nordgren

”Viktigt att knyta framtida kontakter”

KRISTIANSTAD. Sedan i mars har projektgruppen för framtidsdagen på Högskolan Kristianstad jobbat på högvarv för planeringen av årets framtidsdag den 21 mars.
I stort sett alla företag är bokade och precis som tidigare år kommer ett 40-tal företag att presenteras.
– Ja, detta är vad vi får plats med men det är verkligen kul att så många företag är intresserade. Dessutom hör många företag själva av sig och vill vara med och det är fantastiskt roligt att intresset är så stort, säger Isabella Fajersson Vice projektledare Framtidsdagen 2013.

Skapa visioner

Framtidsdagen är en arbetsmarknadsdag som är ett stort tillfälle för företag att marknadsföra sig själva och sitt varumärke. Målet är att hjälpa studenter att skapa visioner och möjligheter inför framtiden. Genom att skapa kontakter med företagen så finns det möjligheter för praktik, sommarjobb eller extrajobb.
– Vi välkomnar både studenter och allmänhet, alla är välkomna. Men vi hoppas särskilt att studenterna ser den här dagen som en möjlighet och engagera sig och knyter kontakter för framtiden. Det är nu det gäller eftersom det snart är dags att ge sig ut i arbetslivet på riktigt. De som vill har dessutom också möjlighet att skicka in sitt cv till oss nu i förväg och endel företag kommer att hålla snabbjobbintervjuer för eventuella sommarjobb eller extrajobb, berättar Isabella Fajersson.
Framtidsdagen är ett stående evenemang som Cefyrekon håller varje år. Varje år besöker hundratals studenter mässan för att mingla med företagen och bara förra året kom drygt tusen besökare till evenemanget.

Examen nära

Dagen har namnet Framtidsdagen av en anledning, för många studenter är framtiden oviss och examen är allt för nära. Framtidsdagen ska vara ett verktyg för studenten att skapa visioner och se möjligheterna att uppnå dem. Var är jag om 20 år? Detta är en fråga som många studenter knappt vågar ställa sig på grund av det osäkra svaret. Framtidsdagen ska ge studenten möjligheten att våga ställa frågan samt att efter mässan komma ett steg närmare svaret.
– Vi hoppas att det knyts många kontakter under den här dagen, säger Isabella Fajersson.

Framtidsdagen 21 mars 2013
De senaste åren har studietrenden bidragit med att fler yngre studenter har valt att gå direkt från gymnasiet för att läsa på högskolenivå. Detta innebär att företag inte längre kan förutsätta att deras varumärken redan är kända bland studenterna, då många av dessa ännu inte varit ute i arbetslivet. Framtidsdagen är ett stort tillfälle för företag att ge studenterna denna kännedom samt att visa dem vilka krav på kunskaper de kräver av sina anställda.

Publicerad 29 January 2013 09:00