Det odubbade friktionsdäcket har slitbanegummi som förblir mjukt även i kyla samt ett självrensande mönster som kuggar fast i snön, precis som dubbdäck.

Det odubbade friktionsdäcket har slitbanegummi som förblir mjukt även i kyla samt ett självrensande mönster som kuggar fast i snön, precis som dubbdäck.

Varför greppar vinterdäck bäst

Av
Ian Maasing

VINTERDÄCK. Varför måste vi byta till vinterdäck varje höst och till sommardäck varje vår? Jo, sommardäcken har sin slitbana av en gummiblandning som ger ett gott väggrepp vid temperaturer över fem-sex plusgrader och som inte slits så kvickt när man kör på varma sommarvägar.
Men sjunker temperaturen under fem grader, börjar sommardäckens gummiblandning stelna till varför slitbanan i värsta fall blir nästan som en skridskoskena och kanar på det kalla underlaget! Bromssträckan kan bli tiotals meter längre!
Sommardäcken har därtill ett mönster som snabbt fylls av snö och slask eftersom mönsterkanalerna har mer eller mindre vertikala väggar. Mönstret är med andra ord inte självrenande vilket försämrar väggreppet ännu mera.

Nordiska vinterdäck

Vinterdäckens slitbana har däremot en mjuk gummiblandning som inte stelnar vid minusgrader. Inre delen av slitbanan kan också vara av en hårdare gummiblandning som gör däcket stadigare vid körning på barmark och dessutom minskar rullmotståndet och därmed bränsleförbrukningen. Detta gäller i synnerhet de nordiska vinterdäcken som håller sig greppvänligt mjuka vid ännu lägre temperaturer än de kontinentala vinterdäcken. Se till att du verkligen får nordiska vinterdäck vid köpet!

På Goodyear/Dunlops nya testanläggning utanför Ivalo i norra Finland testar man kommande generations dubbade vinterdäck på bland annat blankpolerad is för att få fram ännu bättre vinteregenskaper. Foto: Goodyear

På Goodyear/Dunlops nya testanläggning utanför Ivalo i norra Finland testar man kommande generations dubbade vinterdäck på bland annat blankpolerad is för att få fram ännu bättre vinteregenskaper. Foto: Goodyear

Grövre kanaler

Vinterdäck har dessutom de grövre mönsterkanalerna självrenande genom att deras väggar är något lutande. Mönstrets fina inskärningar, den så kallade sajpningen, är formade så att de inte viker sig och mönsterkanalerna utvidgar sig markant mot däcksidorna för att effektivt kunna leda bort regnvatten och snöslask.
Utmed däcksidorna kan också ett vågformat mönster finnas som håller kvar snön vid körning i lössnö. Det visar sig nämligen att en snöig däcksida greppar bättre mot den omgivande snön än en däcksida av slätt gummi.

På snö greppar både dubbfria friktionsdäck och dubbdäck. Foto: Goodyear

På snö greppar både dubbfria friktionsdäck och dubbdäck. Foto: Goodyear

Goodyear har utvecklat en ny typ av dubbat vinterdäck, UltraGrip Ice Artic, där de sexkantiga dubbarna sitter extra stadigt förankrat vilket ger märkbart bättre väggrepp såväl på snö som is. Det pilformade mönstret har självrensande kanaler som slänger ut snön. Foto: Ian Maasing

Goodyear har utvecklat en ny typ av dubbat vinterdäck, UltraGrip Ice Artic, där de sexkantiga dubbarna sitter extra stadigt förankrat vilket ger märkbart bättre väggrepp såväl på snö som is. Det pilformade mönstret har självrensande kanaler som slänger ut snön. Foto: Ian Maasing

Publicerad 11 January 2015 12:00