Nya Ford Focus, här som femdörrars kombisedan med den nya nosen, har en aerodynamiskt riktig grundform som bidrar till ett lågt luftmotstånd och därmed en låg bränsleförbrukning.

Nya Ford Focus, här som femdörrars kombisedan med den nya nosen, har en aerodynamiskt riktig grundform som bidrar till ett lågt luftmotstånd och därmed en låg bränsleförbrukning.

Ansiktslyft Ford Focus:

Klart godkänd

Av
Ian Maasing

TEST. Den senaste generationen av Fords rymliga och bekväma lilla mellanklassbil Focus är verkligen uppvärderad i design och detaljarbete! Och vad gäller den snåla trecylindriga bensinmotorn har man träffat rätt vad gäller downsizing, storleksminskning och prestanda.
Den återhållsamma designen, One Ford, utan några sneda karossveck eller en alltför gapande frontgrill ger bilen ett förnämt utseende. Interiören är likaså uppvärderad och inte lika plottrig som tidigare. Nya Ford Focus är en behaglig bekantskap med tillräckligt höga dörröppningarna fram och bak. Inga sportigt höga sidovalkar stör när man med rumpan glider i och ur sätena. Precis som det ska vara på en vardagspraktisk bil! Föraren har tillräckliga inställningsmöjligheter på stol och ratt. Sikten bakåt och snett bakåt är dock begränsad precis som på de flesta av de ”modernt” designade bilarna.

Fler nyheter på lokaltidningen.se/motor

Luftigt och rymligt

Det är luftigt och rymligt såväl fram som bak och bagageutrymmet innanför den sluttande men högt öppnande bakluckan är stort. Under golvplattan hittar man tyvärr bara en nödreparationssats, vilket inte allt är tillräckligt vid en punktering.
Testbilens snåltrimmade trecylindriga överladdade bensinmotorn på 1-liter ger ett ordentligt vridmoment, det vill säga ordentlig drivkraft från låga varv och är tystlåten. Det är bara vid fullgasacceleration som den morrar lite grann.

Ansiktslyfta Ford Focus har en lugn design utan några modebetonade kantlinjer eller skulpteringar. Foto: Ian Maasing

Ansiktslyfta Ford Focus har en lugn design utan några modebetonade kantlinjer eller skulpteringar. Foto: Ian Maasing

Lättvriden ratt

Vi noterade i genomsnitt 0,64 liter per mil i verklig trafik på tidvis snöiga och isiga vintervägar. Nästan lika lite som en dieseldriven variant skulle presterat. Det är dock långt ifrån den deklarerade bränsleförbrukningen på 0,47 liter per mil.
Ratten är behagligt lättvriden vid parkeringsmanövrer och lagom lugn i landsvägfart. Kurshållningen är säker och antisladdsystemet ingriper tidigt och verksamt.

Föraren sitter bekvämt på sin tillräckligt höjbara och lagom släta stol. Hela instrumentpanelen har omarbetats och blivit mycket mer överskådlig än den i föregångaren. Foto: Ian Maasing

Föraren sitter bekvämt på sin tillräckligt höjbara och lagom släta stol. Hela instrumentpanelen har omarbetats och blivit mycket mer överskådlig än den i föregångaren. Foto: Ian Maasing

Ford Focus 1.0 EcoBoost:

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombisedan
Mått/Vikt: Längd 436 cm, bredd 182 cm, höjd 148 cm, axelavstånd 265 cm, tank 55 l, tjänstevikt fr 1327 kg.
Motor: 3 cyl 998 cc, direktinsprutad bensinturbo, effekt 125 hk/92 kW, vridmoment 170, Nm–1400 r/m.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6 växlar. 
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,0 m.
Bränsleförbrukning: 4,7 l/100 km vid bl körning 
CO2: 108 g/km 
Prestanda: 195 km/h, 0-100 km/h 11,0 sek 
Fordonsskatt: 360 kr
Pris: fr 195 400 kr
Testbilens pris: 220 900 kr

Publicerad 21 January 2015 12:00