Mercedes-Benz CLS 350 BlueTEC Coupé har fått en ansiktslyftning med sportigare kylargaller, slitsade LED-strålkastare och dynamiska sidolinjer.

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTEC Coupé har fått en ansiktslyftning med sportigare kylargaller, slitsade LED-strålkastare och dynamiska sidolinjer.

Mercedes CLS 350 BlueTEC:

Dynamisk coupé

Av
Ian Maasing

TEST. Fyradörrars coupén Mercedes-Benz CLS Coupé fick ett diskret ansiktslyft hösten 2014. Men redan för ett par år sedan suddade man bort gubbstämpeln för att locka till sig en yngre målgrupp med hjälp av häftigare design. Bilmodellen fick fräcka karossveck, sportiga kylargaller och tidstypiska slitsade strålkastare.
I sin senaste tappning ser det aggressiva kylargaller ut som på en fullblodssportvagn och de nya slitsade strålkastarna har försetts med rader av ljusdioder, på Mercedesspråk, MULTIBEAM LED(tillval). Karossens sidor har fortfarande dynamiskt flytande linjer som på riktigt fräckt sätt går ihop baktill.
Mercedes CLS 350 BlueTEC Coupé är en närmare fem meter lång fyradörrars lyxcoupé. Den ser något mindre ut med sin slanka, coupébetonade kaross jämfört med konkurrenterna Audi A7 och BMW 6-Serie Gran Coupé. Men coupéformen medför låga dörröppningar varför storvuxna måste ducka under takkanten vid i- och urstigning.

Sitter bekvämt

Har man väl kommit in i bilen sitter man bekvämt och rymligt såväl fram som bak och framstolarna kan höjas, naturligtvis elektriskt, till en bekväm höjd. Baksätet, i form av två separata stolar, är dock i lägsta laget. Bagagerummet är rymligt men lucköppningen ganska liten.
När man vrider om startnyckeln susar testbilens V6-diesel diskret igång. Trots sitt yttre omfång är bilen lättrattad ut ur parkeringen och backkameran hjälper verkligen till för att se bakåt, växlingen fram/back går sekundsnabbt med den lilla växelväljaren till höger på rattstången, och dieselmotorn med sitt imponerande vridmoment samarbetar smidigt med den nioväxlade automatlådan.

Karosslinjerna flyter fräckt ihop baktill på nya Mercedes-Benz CLS 350 BlueTEC Coupé. Inga skärmbreddare eller spoilervingar förstör den slanka, eleganta designen. Foto: Ian Maasing

Karosslinjerna flyter fräckt ihop baktill på nya Mercedes-Benz CLS 350 BlueTEC Coupé. Inga skärmbreddare eller spoilervingar förstör den slanka, eleganta designen. Foto: Ian Maasing

Smyger fint

Bilen smyger omärkligt kvickt upp i körkortsåterkallelsefart! Och omkörningarna går blixtsnabbt! Nästan som med en sportbil! Även vid sådan dynamisk framfart håller sig dock bränsleförbrukningen under 0,85 liter milen. Med lättare tryck på gaspedalen går bilen på snåla 0,70-0,75 liter milen i sydsvensk grön vinter.
På lands- och motorväg kommer CLS 350 BlueTEC Coupé till sin fulla rätt. Den smyger kursstabilt och med lugn men samtidigt centimeterexakt styrning genom kurvorna ut på rakorna. Luftfjädringen tillsammans med ställbara stötdämpare, AIRMATIC, (tillval) ser till att ojämnheter slukas obemärkt. Antisladdsystemet behöver sällan ingripa ens vid riktigt sportig körning och när det ingriper sker det förnämt diskret men ändå effektivt.

Liksom exteriören är interiören stilfullt enkel och stolarna vilsamt släta. Foto: Ian Maasing

Liksom exteriören är interiören stilfullt enkel och stolarna vilsamt släta. Foto: Ian Maasing

Bra fjädring

Karossen ligger lugnt och plant utan att fjädringen känns irriterande stötig eller dunsande. Vill man ha en sportigare inställning trycker man bara på körprogramsknappen och får en fastare sättning. Mercedes ingenjörer har verkligen lyckats med en chassiinställning som förenar sportiga köregenskaper med en god åkkomfort. Med hjälp av de nya adaptiva LED-strålkastarna, MULTIBEAM LED från Philips(tillval), ser man fantastiskt bra och långt i vintermörkret.


Veckans testbil Mercedes CLA 350 BlueTEC Coupé har adaptiva LED-strålkastare(tillval) som med totalt 36 LED-moduler, varav 24 är individuellt styrda, i varje lykthus lyser upp vägbana helt eller delvis med automatisk helljusfunktion. Foto: Ian Maasing

Veckans testbil Mercedes CLA 350 BlueTEC Coupé har adaptiva LED-strålkastare(tillval) som med totalt 36 LED-moduler, varav 24 är individuellt styrda, i varje lykthus lyser upp vägbana helt eller delvis med automatisk helljusfunktion. Foto: Ian Maasing

Mercedes-Benz CLS 350 BlueTEC Coupé

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 4 dörrars 4 personers coupé.
Mått/Vikt: Längd 494 cm, bredd 188 cm, höjd 142 cm, axelavstånd 287 cm, tank 80 l, tjänstevikt fr 1845 kg.
Motor: 6 cyl i V 2987 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 258 hk/190 kW, vridmoment 620 Nm–1600 r/m.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, 9-växlad automat. 
Hjulupphängning: Fram multilänk, bak multilänk, luftfjädring
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,2 m.
Bränsleförbrukning: 5,4 l/100 km vid bl körning. 
CO2: 142 g/km. 
Prestanda: 250 km/h, 0-100 km/h 6,5 sek. 
Fordonsskatt: 2 719 kr
Pris: fr 610 000 kr
Testbilens pris: 820 950 kr

Publicerad 28 January 2015 12:00