Nya Jaguar F-PACE är precis som en crossover ska vara med suvens höga nedre del och en kombisedans strömlinjeformade övre del. Här syns bilen kamouflerad för att inte avslöja allt inför världspremiären på bilmässan i Frankfurt i mitten av september. Foto: Jaguar

Nya Jaguar F-PACE är precis som en crossover ska vara med suvens höga nedre del och en kombisedans strömlinjeformade övre del. Här syns bilen kamouflerad för att inte avslöja allt inför världspremiären på bilmässan i Frankfurt i mitten av september. Foto: Jaguar

F-PACE:

Jaguars nya sportiga Crossover

Av
Ian Maasing

BILNYTT. Hur man än ser på bilarnas form så är det i de flesta sammanhang bra med en hög kaross så att de åkande kommer lätt i och ur bilen och sitter vilsamt på de höga sätena. Och så att föraren får en bra överblick över vad som händer kring bilen.
För 15 till 20 år sedan gjorde de stora suvarna eller stadsjeeparna sitt intåg på allvar. Det var inte insnöade töntar som rattade de höga och kantiga suvarna utan häftiga trendsättare. Försäljningsframgången var säkrad.

Typisk crossover

Med tiden slipades det kantiga av och suven transformerades till crossover. Kvar blev suvens höga nedre del medan överbyggnaden gjordes lägre och mera strömlinjeformad. Takhöjden räckte fortfarande till för ett bekvämt insteg och ett vilsamt och rymligt sittande.

Det här är precis vad Jaguar gjort! Företagets konceptbil C-X17 som väckte stort uppseende på bilmässan i Frankfurt 2013, står nu färdig som produktionsbilen F-PACE på kommande bilmässa i Frankfurt, i mitten av september.
Jaguar F-PACE är en typisk crossover och grundar sig på Jaguars nya skalbara plattform gjord av viktbesparande aluminium. Den relativt stora vagnen döljs av en slankelegant överbyggnaden med sportigt sluttande bakgavel.

Det är lätt att komma i och ur genom de fyra höga dörrarna. För det sportiga utseendets skull har bakgaveln på nya Jaguar F-PACE lutats rejält framåt. Foto: Jaguar

Det är lätt att komma i och ur genom de fyra höga dörrarna. För det sportiga utseendets skull har bakgaveln på nya Jaguar F-PACE lutats rejält framåt. Foto: Jaguar

Fem vuxna ryms

Ännu så länge har inga officiella mått presenterats, men konceptbilens format ligger nog nära det verkliga med längden 471 centimeter, bredden 196 centimeter och höjden 165 centimeter. Axelavståndet på 291 centimeter gör att innerutrymmet är generöst och den höga markfrigången på 21 centimeter garanterar bra framkomlighet.
F-PACE rymmer fem vuxna personer, men bagagevolymen begränsas något av den lutande bakgaveln. Måste man absolut få plats med stora flyttlådor får man välja någon av kusinerna inom Jaguar-Land Rover koncernen, exempelvis den kantigare Range Rover Sport eller den ännu kantigare Land Rover Dicovery.

Lanseras 2016

Fyrhjulsdrivna F-PACE har stabila hjulupphängningar med dubbla tvärlänkar fram och multilänk bak. Bilen kommer att erbjudas med koncernens kraftfulla bensin- och dieselmotorer som är kopplade till en åtta- eller nioväxlad automatlåda samt som en plug-in hybrid lite längre fram. Bilen får en påkostad interiör och utrustningsnivå.
Jaguar F-PACE lanseras under första halvåret 2016.

null

Publicerad 05 September 2015 12:00