Nya Audi A4 Avant har den nya Audi-looken och kombikarossen är sportigt låg.

Nya Audi A4 Avant har den nya Audi-looken och kombikarossen är sportigt låg.

Välbalanserad premiumkombi

Nya Audi A4 Avant quattro

TEST. Den är tidlöst snygg i designen. Den går lugnt och säkert på vägen men kan köras sportigt fränt när man så vill. Den fastnar inte på snöhal väg tack vare den elektroniskt reglerade, permanenta fyrhjulsdrivningen quattro. Dess smidiga diesel driver starkt och hushållar med bränslet, och så har den ett gott statusvärde och ett bra andrahandsvärde. Pluspunkterna är således många.

Men så finns det ett aber som gör att några av oss får svårt att njuta av allt det goda. Vi som är längre än 180 centimeter har det besvärligt med att komma i och ur genom de låga dörröppningarna och även om vi drar upp framstolarna till högsta läge blir sittställning i lägsta laget för en del av oss. Testbilens i flera led ställbara sportstolar är dock bekväma i sig, särskilt som det är möjligt att förlänga sittdynans framkant och få mer stöd för låren.

I baksätet blir insteget också lite obekvämt och är framstolarna lång tillbakadragna finns det inte mycket plats för benen. Bagagerummet rymmer 505 liter med ryggstöden uppfällda och 1510 liter nedfällda. Och tack och lov finns det ett reservhjul, dock av nödtyp, under lastrummets golvplatta

Avant-modellen är lika sportigt låg som A4 sedanmodeller och når minimala 143 centimeter över marken. För oss långdragna är Audi A6 Avant med sin större kaross, att föredra. Men då får vi punga ut med minst 26 000 kronor till.

Bilen har som sagt lugna och säkra köregenskaper och behaglig åkkomfort. Den smidiga dieselfyran driver rejält, utan att låta för mycket, från låga varv och nöjer sig med 0,60-0,65 liter per mil blandad körning med odubbade vinterdäck i sydsvenskt vinterväder.

Motorn samverkar mycket bra med den sjuväxlade automatlådan av dubbelkopplingstyp och som alla bra konstruerade dieselmotorer blir den inte nämnvärt törstigare om man trycker hårdare på gaspedalen. Vilket däremot bensinmotorer gör.

Den permanenta fyrhjulsdrivningen är väl anpassad till bilens sportiga karaktär och ger ingen kasning över framhjulen eller sladd på bakhjulen om man gasar för mycket i halare kurvor. Antisladdsystemet är programmerat att ingripa ganska sent, men då med besked.

Sammanfattningsvis är nya Audi A4 Avant en mycket kompetent och påkostad mellanklasskombi för normallånga personer eller den lilla familjen med stor plånbok. Med lite extrautrustning stiger priset snabbt. I detta fall till drygt halvmiljonen!

Bakgaveln lutar rejält, precis som det ska vara på en sportkombi. Men stäng bakluckan försiktigt om du har lastat i något högt, annars tar bakrutan emot! Foto: Ian Maasing

Bakgaveln lutar rejält, precis som det ska vara på en sportkombi. Men stäng bakluckan försiktigt om du har lastat i något högt, annars tar bakrutan emot! Foto: Ian Maasing

Sedan man väl ålat sig in genom den trånga dörröppningen sitter de flesta bekvämt bakom den lilla sportratten. Foto: Ian Maasing

Sedan man väl ålat sig in genom den trånga dörröppningen sitter de flesta bekvämt bakom den lilla sportratten. Foto: Ian Maasing

Audi A4 Avant TDI 190 quattro

Tillverkad i: Tyskland.
Typ: 5 dörrars 5 personers kombi.
Mått/Vikt: Längd 473 cm, bredd 184 cm, höjd 143 cm, axelavstånd 282 cm, tank 58 l, tjänstevikt fr 1740 kg 
Motor: 4 cyl 1968 cc direktinsprutad turbodiesel, effekt 190 hk/140 kW, vridmoment 400 Nm–1750 r/m.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, quattro, 7-växlad DSG-automat. 
Hjulupphängning: Fram fem länkarmar, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,6 m.
Bränsleförbrukning: 4,5 l/100 km vid bl körning 
CO2: 116 g/km
Prestanda: 230 km/h, 0-100 km/h 7,4 sek 
Fordonsskatt:F 1.363 kr 
Pris: fr 378.000 kr
Testbilens pris: 501.800 kr

Publicerad 22 January 2016 12:00